Pravidelní čtenáři

pátek 30. října 2020

Když víno, tak jaký?

Otázka v názvu není z mé hlavy… I když, jaký copyright chcete vztáhnout na čtyři jednoduchá česká slova? Navíc v hovorové podobě. Ale budiž, klidně to přiznám. Ptal se tak svých zákazníků wine bar Vinograf, kterému v těchto dnech nezbývá nic jiného než prodávat svá vína na doma. Před pár dny to proběhlo formou ankety na Twitteru. Každý, kdo je s nimi zasíťovaný, si mohl vybrat z navržených odrůd a označit pro ně svou volbu. Tedy vybrat… Byly tam jen čtyři typická vína s dovětkem, že kdo chce něco jiného, má to uvést v komentáři.

Pojďme si s tím pohrát ještě jednou tady na blogu. Jaké víno si kdo z vás koupí na večer, když padne úřední hodina a s ní začne i zákaz vycházení? Jaké víno bude vaší první volbou? Které bude vaší jistotou příjemně stráveného večera? Hrnu to na vás, protože vím, že není snadné vystřelit název jedné z odrůd, kterou pak pozdvihnete o trochu výše než ty ostatní. 

Teď vám dám vybrat, jak to udělali ve Vinografu… První navrhli Pinot Noir, proč ne, zástupce mezinárodních červených vín má spoustu fanoušků. I když si myslím, že zde může být velká rvačka, podívám-li se na oblíbená vína z Francie, Itálie, Španělska, Spojených států, Chile… Druhý návrh byl na Riesling či Ryzlink rýnský, ať neomezujeme výběr pouze mimo naše hranice. Tím pochopitelně opět ožijí věčné boje mezi rýňákem či vlašákem, přidají se k tomu zastánci i jiných lokálních bílých vín.


Třetí v řadě byl zástupce středoevropských červených vín, a sice Frankovka. Vím, že právě Vinograf má v nabídce několik špičkových Frankovek, tak může být docela zajímavé, zda mají šanci prorazit mezi spíše mezinárodními odrůdami červených vín. Posledním navrženým vínem bylo Chardonnay. Víno, které nikdy nezklame, pokud narazíte na povedený kousek, budete na něho hodně dlouho vzpomínat.

Tak a teď pojďme anketu vyplnit. Teda, vy si stanovte své priority, já se zkusím zamyslet nad tím, co s tím udělám já sám. Všechna vína z navržených odrůd mám rád. Které vybrat? Když večer otevřu chladničku se čtyřiadvaceti oblíbenými víny v pohotovostním stavu, vybírám podle nálady daného okamžiku. Zda je mi teplo nebo zima, zda mám veselou náladu, nebo jsem ten den zádumčivý a chci si jen tak nad vínem v klidu popřemýšlet o svých nevyřešených problémech. Podle toho některé z vín vyhraje a já mu dopřeji svobodu, vytáhnu korkový špunt, nebo uvolním šroubovací zátku, a pustím víno do připravených sklenek…

Otázka však zněla, jaké víno si zajdete koupit na večer v době koronakrize? Řeknu to tedy ještě jasněji, slabé povahy ať to raději dál nečtou. Jaké víno bude případně tím vaším posledním, než podlehnete covidu? Odpovídá se teď líp? Bez kličkování, jak jsem to teď předvedl já?

Mou volbou pro Vinograf byl Riesling… Z vinné paměti mi vytanuly tóny meruněk, citrusů, lipových květů, medu a slané minerality, to vše postavené na řízné až ocelové kyselince. Každopádně miluji ty rýňáky, které mají pevné tělo a dlouhou dochuť. Z výsledků ankety nás takových byla většina, teda správně, téměř polovina hlasujících. Na druhém místě se pak umístil Pinot, který jen těsně předstihl Chardonnay. Obě vína dosahovala každé téměř čtvrtinu. Odpadla Frankovka, nedosáhla ani na deset procent. Škoda, nezaslouží si to. Mám v hlavě už připravený nový text, kde chci tuto odrůdu drobet vychválit. Sorry, Frankovko, mám tě rád, ale tentokrát jsem i já dal přednost jinému vínu. 

Tak jak jsme se trefili do vašich preferencí? Volili byste podobně, nebo jsme byli svými hlasy v anketě nespravedliví? Jste věčnými optimisty a na porážku v covidové bitvě nevěříte? Vaší volbou je úplně jiné víno, protože víte, že Pinot či Riesling můžete klidně odložit na jindy? Celkový počet hlasujících na Twitteru nepřekročil stovku, navíc se dá čekat, že se jedná především o návštěvníky tohoto wine baru. A já mohu podtrhnout, že rýňáky tam mají opravdu hodně dobré…

Pro ty, kdo mě znají, tak jen dovětek. Prohrát s covidem nehodlám… Kromě dodržování zásady 3R si vybírám i jiná hodně dobrá vína. Nečekám tedy každý večer pouze u rýňáků, až to na mne přijde a podlehnu. Zrovna tuhle jsem se kochal hodně dobrou Rulandou bílou z rakouských vinic. Napíšu o ní víc, dnes bych to tady jen zamotal.

Rodan


Žádné komentáře:

Okomentovat