Pravidelní čtenáři

neděle 20. prosince 2020

Vánoční rozjímání u skleničky vína s Terezou z drnholeckého Nového vinařství

Když jsem se zamýšlel nad tím, koho všeho oslovím pro rekapitulační rozhovory našeho blogu, mezi prvními mě napadla Tereza. Usměvavá obchoďačka z Nového vinařství. Díky dvěma letošním ochutnávkám jejich vín, kterými mě Tereza provázela, jsem doslova propadl exkluzivní řadě vín s označením Petanque, dozvěděl se mnohé o práci ve vinicích v Drnholci a okolí, o moderním sklepě vinařství i propagaci nabízených vín.

Už dvakrát jsem využil Terezčinu vstřícnost a publikoval tu zajímavé rozhovory. Setkaly se vždy s velkým ohlasem, přece jen je něco jiného si číst o mých a Jardových názorech na svět vína a něco jiného je to slyšet od člověka, který žije ve víně od rána do večera, každý den, po celý rok… Proč to tedy nezkusit znovu, a třeba se dozvědět i něco dalšího o drnholeckých vínech, nebo i osobních preferencích, které má každý z nás.


R: Terezo, jsem rád, že jsme měli letos příležitost se dvakrát potkat u vín z vašeho vinařství. Pro mě obě ochutnávky byly nezapomenutelným zážitkem, moc se těším, až se situace zklidní, a my se opět někdy střetneme u skleničky dobrého vína z Nového vinařství. Já své preference mám a pravidelně se k nim tady přiznávám, ale co Vy? Které z vašich vín Vám udělá největší radost, když ho máte ve sklence?

T: To je na začátek docela těžká otázka. Kdybyste se ptal na víno, které mi neudělá radost, bylo by to jednoduché, jakékoli červené. Nějak mne červená vína neoslovují, asi jsem se k nim ještě, jak se říká, nepropila… Ochutnám, ale dobrovolně je nevyhledávám a nemyslím si, že je ocením. 

Co se týká vín, co mi udělají radost, to je těžké říci. V podstatě asi každé bílé nebo růžové víno, které má do 20 g cukru. Pak už jsou na mne moc sladká. Když bych si měla vybrat z našich jednotlivých řad, tak z Village by to byl suchý Tramín červený, z řady Cépage Sauvignon z Langewarte a z řady Petanque Chardonnay z Langewarte. Když jsem to tak vyjmenovala, tak mi došlo, že všechna tři vína jsou krásně ovocně aromatická a suchá. Takže radost mi pravděpodobně udělá suché víno s ovocnou aromatikou. 

R: Předchozí otázka tak nějak vyplynula z kontextu, původně jsem se především chtěl zeptat na letošní vína. Vím, že je to asi předčasné zajímat se, které z nich bych si měl koupit na nadcházející vánoční svátky, ale tak aspoň navnaďte... Na které z letošních vín se máme těšit, až přijde do prodeje?

T: V letošním roce budeme mít novinku a tou je Pálava. V loňském roce jsme měli jen 300 lahví, ale letos už začaly plodit všechny révy, takže už to nebude jen podpultová záležitost, ale ochutnat budou moci všichni. Dle informací ze sklepa budeme mít jak variantu polosladkou/sladkou, tak hlavně variantu suchou. Nevím, jestli to navnadí vás, ale já se na tu suchou moc těším, protože to opět splňuje mé oblíbené - aromatické víno, které je suché. 

Zároveň se určitě máte na co těšit v řadě Petanque. Nebude se tedy ještě jednat o vína ročníku 2020, ale již nám krásně nazrává ročník 2019, ve kterém máme opět také Ryzlink rýnský, který nyní mnohým tak chybí.

R: Máte jistě dobrý přehled, jak si vedou vaše vína ve srovnání s konkurencí. Nechci teď po Vás, abyste porovnávala. Zkusím to jinak… Kdybyste se dostala do situace, že žádné z vašich vín nebude po ruce a byla šance si místo toho vybrat jakékoliv moravské víno, po jakém byste nejraději sáhla?

T: Prozatím jsem s Vámi mluvila na rovinu, a budu v tom pokračovat. Mám raději vinaře, kteří si vypěstují své hrozny, sklidí své hrozny a následně z nich vyrobí víno. Nejsem fanoušek vinařství, která ze svých hroznů dělají prémiová vína a na ostatní si hrozny kupují, v té lepší variantě od českých vinohradníků. Už to, jak se o hrozny staráte ve vinicích, určuje to, jaká vína budou, a u kupovaných hroznů si nikdy nemůžete být jisti. Nejen z tohoto důvodu raději sáhnu po menších, rodinných vinařstvích. Ano, o NOVÉM VINAŘSTVÍ jen těžko můžeme říci, že je malé, ale tady si to mohu ohlídat a vím, že moji podmínku kvality hroznů splňují. 

Kdybych měla být konkrétní, určitě bych vyzdvihla Vinařství Pavlica ze Zaječí nebo vinařství R&R z Bavor. Jedná se o malá rodinná vinařství, jejichž vína si vždy ráda naleju a vím, že nikdy neprohloupím.

R: Já tu ve svých textech často obdivuji červená vína ze střední a severní Itálie, nebo ta francouzská z údolí Rhony. Jak jste na tom Vy? Které ze světových vín toužíte ochutnat? 

T: V tomto ohledu mě ne tak úplně láká víno, ale prostředí, ve kterém se víno rodí a kultura kolem něj. Ráda bych tak viděla vinice na Novém Zélandu, láká mě oblast Napa Valley v Kalifornii nebo vinařský region Cape Winelands v Jihoafrické republice.

R: Co covid a odbyt moravských vín? Jak ve vinařství prožíváte tyto krušné měsíce, kdy není šance pořádat ochutnávky, milovníci vína nemohou navštěvovat vaše vinařství, nepořádají se tradiční slavnosti vína? 

T: Není to jednoduché. Kontakt se zákazníky nám chybí. Hlavně tedy mě. Tolik času za počítačem jsem již dlouho nezažila a nemůžu se dočkat, až bude zase možnost vyjet někam na cesty a osobně se bavit s lidmi. Pouze virtuální komunikace mi nestačí. 

Co se mi však líbí je touha lidí i nadále se o víně vzdělávat a zůstat s vinaři v kontaktu. Online degustace jsou na vzestupu, zájem o degustační kartony s popisy vín je mnohem vyšší, než tomu bývalo a lidé se snaží si atmosféru degustací vytvořit ve vlastních podmínkách doma s rodinou a přáteli. To je mi velice sympatické.

Tak doufejme, že to napřesrok skončí a my se brzo při nějaké vhodné příležitosti znovu potkáme. Děkuji za rozhovor a zajímavé postřehy. Krásné vánoční svátky a šťastný nový rok...

Rodan


Žádné komentáře:

Okomentovat