Pravidelní čtenáři

úterý 22. prosince 2020

Vánoční rozjímání u skleničky vína s Ondrou z Vitisbergu

Ondra Konečný mi letos udělal radost hned třikrát. Jednak jsme si spolu mohli popovídat u výběru ze sortimentu vín z jeho vinařství Vitisberg na otevřených sklepech v Poddvorově. Ani jsme s tím už nepočítali, místní spolek vinařů je nakonec v této nelehké době uspořádal mezi dvěma vlnami pandemie covidu 19. Všichni jsme se museli přizpůsobit bezpečnostním opatřením, přesto jsem si to u nich jako každoročně náramně užil. Kdo to tu čte pravidelně, mé reporty z Poddvorova nemohl minout. 

Podruhé to bylo díky Ondrově nabídce na vánoční rozvážku vín z jeho vinařství. Přiletěla mi mailem právě v době, kdy jsem se rozhodoval, jaká vína si pro přátele, kolegy a zákazníky vyberu jako poděkování za to, že jsme se letos potkávali a spolupráce se dařila.

O tom třetím setkání ani Ondra netuší. Možná je to až ostuda, ale teprve letos jsem si na vinobraní třetí pražské části udělal čas na to, abych přechutnal vína z vinařství Spielberg. Vím, že výraznou tváří tohoto vinařství je právě Ondra, který zde pracuje jako enolog. Mile mě vína překvapila, jak bílá, tak zejména červená.  

Vím, že Ondra občas na stránky našeho blogu zabrousí, tak jsem toho využil a díky tomu, že o sobě víme, požádal jsem ho o tento vánoční rozhovor. Snad se vám budou jeho odpovědi líbit stejně jako mně.


R: Ondro, začnu tématem, na které se asi patrně ptá kdekdo. Co znamenal letošní rok pro drobné vinaře, kam Vás stále řadím? Omezení možností prezentovat svá vína se určitě muselo promítnout do odbytu Vašich vín a získávání zpětné vazby na to, jaká vína se Vám podařilo vyrobit.

O: Co pro nás znamenal, pravděpodobně ještě sami nebudeme schopni vyhodnotit. Co pro nás znamenal v krátkodobém horizontu víme, co pro nás bude znamenat do budoucna na to se odpovídá velmi těžce. Začnu tím, že vinařské řemeslo je velmi tvrdé, odjakživa je vystaveno vlivům přírody, různým devastujícím chorobám a škůdcům a přesto se vždy podařilo se s těmito nepříjemnými okamžiky historie vyrovnat. 

Každá uspořádaná akce byla projevem jisté odvahy vinařů, rizika všech zúčastněných, povznesení se nad potíže, které v této době zažíváme. Bohužel mnoho naplánovaných našich akcí bylo zrušeno. Místo tradičních víkendových večerů na degustacích ve sklepích jsme trávili večery doma, spousta mých kamarádů vinařů tvrdí, že trochu na chvilku začali užívat života. Co se týká odbytu mám pocit, že se nám vracel alespoň nějak nespočet provedených degustací v předchozích letech.

R: Přes všechny peripetie s pandemií proběhla další sklizeň hroznů. Je asi ještě předčasné se zajímat o to, jaká budou vína ročníku 2020, ale přece jen. Na co se můžeme těšit, až se potkáme na příštím ročníku otevřených sklepů?

O: To sám ještě nevím, zatím nikdo neslíbil, že to bude v roce následujícím. Oproti loňskému roku mám pocit, že jsme ještě ve větší nejistotě, pravděpodobně o tom rozhodne jarní situace a PES.

Pokud mám zhodnotit sezónu 2020, tak byla po vinohradnické stránce extrémně náročná, především kvůli dešťům, takže se na vinicích pracovalo kdykoliv to jen trochu šlo a takto to vlastně zůstalo až do sklizně. Já jej považuji za rok vinohradníka, protože jakákoliv nezralost hroznů se letos plně odrazila do kvality vín. V našem vinařství jsme letos zpracovali pouze vlastní hrozny. Za tou sezónou je abnormální úsilí vinařů, protože ročník nebyl úplně ideální a vyrovnat nesoulad na vinici extrémně náročné.  Nabídne spíše ovocná a dobře pitelná, především suchá vína…

R: Když jsem ochutnával vína z vinařství Spielberg, napadla mě otázka, jak ovlivňuje Vaše práce pro Spielberg výrobu vín ve Vašem vinařství Vitisberg? Projevují se nabyté zkušenosti do kvality Vašich vín, co naopak děláte odlišně? 

O: Pro obě vinařství je stěžejní kvalita vína, to mi vyhovuje. Vitisberg má mnohem více odrůd a jiné složení půd. Některé osvědčené postupy dělám podobně. Důležité je, že v každém vinařství jsou odlišné teroiry a technologie. Více vyráběných vín přináší jednoznačně větší množství nabytých a neocenitelných zkušeností.

R: Potkáváme se u sklenky vína již řadu let. Nabízíte nám čím dál lepší vína, přesto by mě zajímalo, které z nich Vám osobně nejvíce chutná? 

O: Není lehké říct, které víno mám nejraději, mám je rád všechny a každé z nich mě uspokojuje nějak jinak nebo v jiné příležitosti. Moc mi chutnají naše Chardonnay, ale popravdě nejčastěji otvírám sám pro sebe lahev Veltlínského (sedí mi k práci).

R: A co vína z jiných moravských či zahraničních vinařství? Kdybyste si mohl zčistajasna ukázat na jakoukoliv lahev, ze které z nich by Vás víno nejvíce potěšilo? 

O: Asi Burgundské vinařství Domaine Etienne Sauze: vína z jeho produkce jsou všechna skvělá, mezi ty nejlepší patří jistě Batard-Montrachet, ale nepohrdl bych ani Puligni-Montrachet Grand Cru.

Věřím, že se doba srovná a my se opět znovu potkáme. Děkuji za rozhovor a zajímavé postřehy. Krásné vánoční svátky a šťastný nový rok Vám i Báře...

Rodan


Žádné komentáře:

Okomentovat