Pravidelní čtenáři

neděle 6. prosince 2020

Vánoční víno

Aby bylo vše jasné hned na začátku. Nechci se tu pouštět do chvály vánočních trhů na městských náměstích v průběhu čtyř adventních týdnů, kde vánoční atmosféru dotváří i vůně grilovaných klobás, smažených trdelníků a hlavně svařáku, horkého červeného vína s hřebíčkem, skořicí a citronem… Letos máme v tomto utrum, i když možná jen právě teď, až se zjistí nálada obyvatelstva, politikům to nedá a ze dne na den pak může být všechno jinak.

Pod pojmem vánoční víno rozumím předání lahve vína v přenosné papírové tašce ve formě dárku při příležitosti nejkrásnějších svátků v roce. Víno si lidé předávají jako forma pozornosti, jako ocenění dobrých vztahů, které mezi sebou uplynulý rok měli, a věří, že to bude pokračovat i v budoucnu. Toto téma je pro mě o to více zajímavější, když mám možnost pro jednu firmu rozhodovat o tom, jaké dárky budeme před vánočními svátky svým zaměstnancům, odběratelům a dodavatelům předávat.

Uvedl jsem hned zkraje, že my budeme předávat víno. Ono to taky nemusí být úplnou samozřejmostí. Zažil jsem i řadu jiných vánočních dárků, já osobně jsem dostal třeba dárkový balíček s exkluzivními potravinami, ručník s výšivkou, termohrnek s logem firmy a tak podobně. Říká se, darovanému koni na zuby nehleď, nebudu si tedy stěžovat, ale mně jako milovníkovi vína udělá určitě největší radost, když dostanu krásné víno, které si mohu o vánočních svátcích užít.

Není to žádná partyzánština, když vás zaměstnavatel či obchodní partner obdaruje vínem. Víno pro reklamní účely označené logem firmy je daňově uznatelným nákladem, pokud jeho cena bez daně nepřesáhne pět set korun. Zákonodárci to dali do zákona o dani z příjmu, jednak jako potvrzení skutečnosti, jak to opravdu v životě chodí, jednak také jako podporu českých a moravských vinařů, případně obchodníků se zahraničními víny.

A jak to chodí u nás? Mnoho let mám nastavené osobní vztahy s panem Jiřím Seidlem, obchodním zástupcem vinařství Kolby. Doby se mění, zažil jsem ho už tehdy, když vinařství patřilo Hušákově Sazce, poté Šmídovu Rooso Steel, až doteď, kdy ho zastřešuje J&T. Jsou patrné posuny v marketingu, obchodní politice, snad i v rychlejším uvádění vín na trh. Terroir pouzdřanské stepi, kde dozrají hrozny, zůstal stejný, očekávaná chuť vyráběných vín se rovněž výrazněji neposunula. Snad jen nová výsadba, kdy dochází k obnově vinic, zahuštění hlav v řádcích i doplnění odrůdové skladby, to jsou novinky, které postupně objevuji v nových ročnících.


Letos jsem vyrazil k panu Seidlovi minulý týden, abych si vybral, kterými víny budu obdarovávat na vánoční svátky. Ještě, že jste se ozval, uslyšel jsem hned při příchodu. Příští týden to tu balím, odcházím konečně do penze… Prolétly mi hlavou všechny ty roky, kdy jsme se spolu potkávali na ochutnávkách, vinobraních, při nákupu vánočních vín. Tak nejen, že si postupně zvykám na dopady nových vlastníků vinařství, ale jedna doba končí a druhá začíná i v tom, kdo mi vína z Kolby bude prodávat.

Prošli jsme skladem, k výběru jsem dostal z osmi různých vín v několika ročnících. Pochopitelně i v různých přívlastcích a tím i za různé ceny. Mám jednotlivé odrůdy od Kolby za ta léta napité, tak jsem volil za přijatelnou cenu vína, které mi neudělají u mých partnerů ostudu. Která že bych vám mohl nabídnout?

V bílých jsem volil jakostku Ryzlink vlašský, ročník 2016. Co si vybavuji, jde o minerální, květnaté, medové víno, v dochuti patrné rozinky.  Moc sympatické víno, dostává ode mne pravidelně čtyři hvězdičky z pěti. V červených vínech jsem pak vybral jakostku Modrý Portugal, rovněž ročník 2016, také za čtyři hvězdičky. U této odrůdy vždy s preferencemi trochu bojuji, jde zpravidla o lehké ovocné víno, třešně, višně, povidla a minimum tříslovin. Ale od Kolby jsem s výrazem tohoto vína každoročně spokojený, byť popravdě v cuvée Red, kdy je Modrý Portugal scelený s Cabernet Sauvignon, mi chutná ještě mnohem víc. A to jsem se od pana Seidla dozvěděl, že už se chystá zásadní novinka. Od dalšího ročníku má přijít cuvée Red ve stylu Bordeaux, kdy dojde k nahrazení Portugalu odrůdou Merlot. Už teď jsem natěšený, snad ho Kolby představí na některé z akcí příštího roku.

Rodan


Žádné komentáře:

Okomentovat