Pravidelní čtenáři

sobota 23. ledna 2021

Klikatá cesta k Chardonnay

Máte rádi Chardonnay? V současné době patří mezi módní bílé odrůdy a vinaři se vesměs shodují na tom, že spolu s odrůdami Sauvignon a Ryzlink rýnský dává jedna z nejkvalitnějších bílých vín světa. Není sice nejrozšířenější odrůdou co do osazených ploch vinic, ale rozhodně vede v počtu vinařských regionů. Pěstuje se snad všude. Mimo Francii byla odrůda roku 2007 pěstována především v USA na 44 500 hektarech, hlavně ve státech Kalifornie, Oregon a Washington. Samotná Kalifornie produkuje ročně přes 500 milionů lahví vína této odrůdy. Jeden čas se dokonce ve státech, spíš na západě, používala v restauracích a barech zkratka ABC, což znamenalo „Anything but Chardonnay“. Chtělo se tím říci cokoli kromě Chardonnay, protože vinné lístky byly často zestručněny právě na tuto odrůdu a některým tento trend už lezl krkem.

Ve Francii bylo Chardonnay roku 2008 pěstováno na 42 017 hektarech vinic, tedy o něco málo méně, než v USA. Je hlavní bílou odrůdou burgundské oblasti Chablis, kde dává na těžkých vápenitých kimeridžských jílech světoznámá stejnojmenná vína. Výborně se jí daří též v Cote de Beaune, a slavné apelace, jako Cotton-Charlemagne, Meursault, Puligny-Montrachet, Chassagne-Montrachet, Pouilly-Fuissé či St-Véran znějí každému milovníku bílého burgundského velmi lákavě. Na křídových půdách oblasti AOC Champagne tvoří tato odrůda podstatnou složku šampaňských vín.

Chardonnay najdeme dále v Austrálii, v Itálii, v Jihoafrické republice, v Chile, na Novém Zélandu, v jejím rozšiřování nezaostávají ani v Izraeli. Na celém světě byla roku 2010 pěstována na cca 175.000 ha vinic.

Jedná se tedy celosvětově o významnou odrůdu, proto jsem si dovolil sestavit z různých zdrojů tento krátký úvod. Pokud si pamatuji, o této odrůdě jsme se zatím v širším kontextu nezmiňovali. Proč tomu tak je? Za sebe musím říci, že jsem Chardonnay nikdy moc nemusel. Vyhýbalo se mně, nebo možná já jemu. Asi jsem dlouho nenarazil na žádné, které by mě nějak výrazněji oslovilo. V chladnějších oblastech odrůda dává vína s vyšší kyselinou a zřejmě jsem neměl štěstí narazit na vína, ve kterých by se podařila vytvořit správná harmonie všech složek.

Asi před rokem a půl jsme se s Rodanem vydali na degustaci zaměřenou výhradně na tuto odrůdu. Degustace s názvem „Atlas odrůd“ byla postavena dobře, byla to taková přehlídka stylů kolem světa. Vzorky z Čech i z Moravy, následovala severní Itálie, Argentina, poté Izrael a další vzorky. Zlatý hřeb večera mělo představovat Chablis. Pamatuji si jen celkový dojem a ten byl po pravdě řečeno lehce rozpačitý. Pamatuji si, že mi z hodnocení vyšlo, že žádné z vín nestojí za nákup. Vím, o čem mluvím, často jsem totiž cestoval do Izraele a kupoval velmi dobrá Yardeny z Golanských výšin. Nikdy nezklamaly, možná jen v našich podmínkách je nevýhodou jejich vyšší cena. 

Pak avšak došlo k velkému obratu. Na degustaci La Paulée v Praze jsem ochutnal vína od jednoho vinaře z Chablis, která mě nadchla. Jméno vinařství si už nepamatuji, mohu ho dohledat v poznámkách, ale pamatuji si ten zážitek. Poté následovaly degustace australských vín jako třeba Clyde Park, Paringa Estate nebo Yerinberg, kalifornských vín jako třeba Sebastiani, Cline Cellars nebo Cannonball. Všude samé skvosty, i když přiznávám, že se pohybují v cenovém rozmezí 25-50 USD. Aspoň to nevypadá tak moc, jako cena uvedená v českých korunách.

Možná vás napadá, proč jsem si na to vzpomněl právě teď? Koupili jsme si letos s Rodanem vína z burgundského vinařství Berthenet v Montagny. Já jsem z nabídky preferoval především bílá vína. Jejich Montagny Premier Cru jsou prostě pecka. Zatím sice stále jedu na vlně absolutního nadšení pro bariková vína, nicméně rozumím tomu, že spousta lidí se pomalu přesouvá k jednoduššímu nerezovému provedení a oceňuje čistotu projevu. 

Po ochutnání jsem propadl Montagny Premier Cru Les Perrieres, což je klasické burgundské Chardonnay dokonale využívající barikové sudy, zatím v ročníku 2018. Barva je průzračně žlutá se zlatavým odleskem, ve vůni jsou zralé citrusy až tóny ananasu. Celkový dojem je velmi komplexní, víno je krásně zakulacené. Čeká na mě ještě Mont Cuchot, ten je prý nejpopulárnější z Berthenetovy nabídky a Vieilles Vignes čili výběr ze starých keřů, taktéž barrique.

S potěšením jsem zaregistroval zprávu, že by mohly být u dovozce k dispozici ještě další lahve. Co říkáš Rodane, jdeme do toho? Já bych neváhal ani minutu.

Jarda

Žádné komentáře:

Okomentovat