Pravidelní čtenáři

pondělí 18. ledna 2021

Les Terrasses z Prioratu

Jedu teď několik dní na španělské vlně. Ne že bych pil tato vína v jednom kuse, ale pár ochutnávek z různých vinařských regionů jsem teď dal. Vedle toho jsem se navíc dostal i k zajímavým textům o této vínu zaslíbené zemi a na Seznamu pak k sérii krátkých dokumentů o vínech a jídlech z Baskicka. Určitě se rád časem ke zmiňovaným námětům vrátím.

Než to uzraje, poohlédnu se s dovolením pár let nazpátek. Zkraje uplynulého desetiletí jsem se zapojil do činnosti sdružení, jehož členové u nás rozvíjejí oblast IT Governance. Spadá tam i audit, takže jsem k tomu měl ze své profese blízko. Každé sdružení kromě vzájemné podpory hledá i způsob, jak si zpříjemňovat společně trávené chvíle. A ISACA to umí parádně. Každoročně byla jedna z jejích akcí zaměřena na vědecké bádání některého z vyhlášených moků. Nejčastěji to byly single malt scotch whisky, ale dostalo se tu a tam i na exkluzivní zahraniční vína…

Utkvěla mi v hlavě ochutnávka vín, kterou pro nás jednou uspořádala společnost Advinum. Určitě znáte, je vyhlášená právě orientací na vůbec ta nejlepší vína, na která jen pomyslíte. Něco už jsem v životě ochutnal, ale tehdy jsem dostal do sklenky poklady, které mě popostrčily v objevování krás vín o velký kus dopředu. A vůbec tím největším zážitkem bylo červené Les Terrasses 2007, Alvaro Palacios, ze španělské oblasti Priorat.


Slyšeli jste o vínech z Prioratu? Na španělské poměry je to velmi malá oblast, která se nachází asi 150 kilometrů jihozápadně od Barcelony. Dostanete se k ní, když po pobřeží dojedete do Tarragony a pak zahnete do vnitrozemí, budete postupně stoupat do vyšších nadmořských výšek do podhůří masivu Montsant.  Právě na drsných skalnatých stráních s břidlicovým podložím byly po staletí kultivovány tarasovité vinice. Dlouhá léta vzkvétaly díky úrodné vulkanické půdě a suchému letnímu podnebí, pak však tato oblast koncem 19. století doplatila na příchod fyloxéry. Postupně se pěstování vinné révy začalo obnovovat až v polovině minulého století, ale moc dobré jméno si místní vinaři nezískali, orientovali se spíše na běžná stolní vína.

Takovým vinařským pionýrem se tu na začátku devadesátých let stal vinař Alvaro Palacios, jehož rodina do té doby hospodařila pouze na vinicích v Rioja Baja. Zakoupil zde v Prioratu několik již zpustlých terasovitých vinic, zkultivoval je při zachování původních odrůd Carignan a Garnacha, k nimž začal přimíchávat mezinárodní odrůdy Cabernet Sauvignon a Syrah. V jeho produkci můžete objevit jak snadno přístupná vína, tak skutečné poklady, které si získaly své obdivovatele i mezi nejvyhlášenějšími hodnotiteli, jako byl například Robert Parker. A znáte to, stačí naznačit a šílenství může vypuknout…

Prohledal jsem svůj degustační šanon a našel poznámky z oné ochutnávky. Víno Les Terrasses bylo složeno z 60 % z Carignanu, 30 % Garnachy a 10 % Cabernetu Sauvignon. Prošlo si zráním na barikových sudech, z nichž 25 % bylo nových. Barva vína ve sklence byla hodně tmavá, až fialová. V chuti byly rozhodně znatelné tmavé třešně, ale i lesní plody, borůvky a ostružiny. Nebylo to však jednoduché ovocné víno, břidlice mu předala tóny drcené žuly, k tomu ho prostředí a odrůdy doplnily o mix čokolády, zpracované kůže, šálku kávy espresso či tabákových lístků. Třísloviny byly hodně měkké, celkově mu dodávaly svůdnost a podmanivost.

Komu by tato střední třída špičkového vína byla málo, Alvaro Palacios míří ještě výš. Na jedinečné vinici produkuje další z vyhlášených vín Finca Dofi. V něm již převládá odrůda Garnacha, která je z menší části doplněna Cabernet Sauvignonem a Syrahem. Úplně nejvýše mezi jeho víny je pak L`Ermita, které se jako první v Prioratu dostalo označení gran vinya classificada, jakýsi ekvivalent Grand Cru. Svůj název víno získalo podle svatyně na vrcholu strmé vinice ve výšce 430 metrů nad mořem, zatímco na úpatí začínají hrozny růst jen někde kolem 300 metrů. Toto víno je vyrobeno stoprocentně pouze z hroznů odrůdy Garnacha.

Zajímá vás na konec ještě „veselá historka z natáčení“? Byl jsem pak nedlouho poté na auditu v Českém telekomunikačním úřadu. Prověřovali jsme tam s kolegyněmi nastavené kontroly, chodili jsme po jednotlivých útvarech, mluvili se spoustou manažerů. Úplně na závěr jsem měl domluvenou schůzku s předsedou úřadu. Už byla zkompletovaná zpráva, identifikovány nedostatky a navržena doporučení. Přišel jsem do ředitelny, byl jsem usazen do sedačky a byla mi nabídnuta káva. Sotva jsem začal prezentovat závěry, upoutal mě na stole poměrně velký chaos různých časopisů a knih. Říkal jsem si, svět telekomunikací si to patrně zaslouží, jenže pak jsem strnul. To vůbec nebyly odborné publikace pro techniky. Všechno se to týkalo vína… 

Audit ten den rozhodně nedostal tolik prostoru, kolik by si byl býval zasloužil. Slovo dalo slovo a dva milovníci vína našli společnou řeč a povídali si o tom, co je oba zajímalo víc, než nastavené kontroly. Pan předseda se navíc právě vrátil z mezinárodní konference v Barceloně. A víte, co tam ochutnával? Jasně… Les Terrasses od Alvaro Palaciose z Prioratu. Moc mu tam tehdy chutnalo.

Rodan


Žádné komentáře:

Okomentovat