Pravidelní čtenáři

pondělí 11. ledna 2021

Mé milované Alentejo

Přemýšlel jsem, jakým článkem v novém roce začít. Vyhodnocením nejlepšího vína loňského roku? Nejlepší degustací, na které jsem byl? Nebo nejzajímavější cestou za vínem? Nebo třeba nejlepším dodavatelem vín? Možné by to vše bylo. Mimochodem, když už je řeč o nakupování vína, jak nakupujete víno vy? 

U mě probíhá nákup v zásadě pouze plánovaně. Zúčastním se nějaké degustace, víno ochutnám, ohodnotím, rozmyslím se a teprve poté objednám. Impulzivní nákup je tak téměř vyloučen, protože nakupuji převážně pouze od mých stálých dodavatelů. Nevýhodou tohoto přístupu však může být to, že je obvykle nutné objednat nejméně šest lahví, a pak často také několik dnů čekání, než bude zásilka doručena. Nekupuji totiž víno v supermarketech, ale zase bych to nechtěl odsuzovat. Vím, že Rodan někdy do supermarketu zavítá a vrátí se i odtud se zajímavým úlovkem. Já se spíš při nakupování držím prověřených dodavatelů.

To však neznamená, že občas nedostanu chuť na nějaký spontánní neplánovaný nákup. Udělalo mi proto velkou radost, že jsem nedaleko od našeho domu objevil příjemnou vinotéku. Dlouho jsem ji s despektem přehlížel. Měl jsem totiž za to, že to bude jeden z podniků, kde je k mání stáčené sudové víno (pokud je kvalitní, nic proti němu nemám), u kterého se schází vpravdě vybraná společnost násosků se zarudlými tvářemi a nosy (to už je horší). Opak je pravdou, ta naše vinotéka je velice příjemná a mimo vín z České republiky a různých dalších koutů Evropy se zde dají koupit i portugalská vína. Později jsem zjistil, že je výhradním partnerem společnosti Selected Wines, která do ČR dováží vína z Portugalska. Společnost, která je pro mě zárukou kvality.

O portugalských vínech jsme loni psali a shodli jsme se na tom, že určitě stojí za to je blíže poznat. Takže si představuji cestu z práce, koneckonců takhle to Rodan dělá taky, zastavím se ve zmíněné vinotéce a vyberu si jedno víno na večer. Hned, bez objednávek, bez čekání na to, až přijede kamion z Portugalska. Nějak takhle to proběhlo před vánoci. Postupně jsem ochutnal vína z Alentejo, Douro i Tejo, což jsou z mého pohledu nejvýznamnější, i když zdaleka ne jediné vinařské oblasti v Portugalsku. Pokud bych si měl letošní konec roku spojit s vínem, budou to určitě ta portugalská. Ve stínu tentokrát zůstane fantastické Montepulciano d´Abruzzo od Illuminati, Riesling z Mosely i Etna Rosso a její velice zajímavá odrůda Nerello Mascalese.


Prvním z vinařství, jejichž vína jsem ochutnal, je Monte da Ravasqueira. Nachází se v obci Arraiolos nedaleko Lisabonu, statek je rozložen na rozsáhlé části kraje Alentejo. Vynikající geologické a podnebné podmínky přispívají k výrobě nejlepších vín, která Alentejo muže nabídnout. Vinařství investovalo nejenom do výsadby vinné révy, ale také do moderních vinařských a meteorologických zařízení. Kromě výroby kvalitních vín se rovnež zaměřuje i na výrobu korku, olivového oleje a medu. Monte da Ravasqueira Reserva Da Familia, Tinto, 2017 má sytou červenou barvu, elegantní a komplexní aroma s tóny černého ovoce, hub, koření a citrusu. V chuti odhaluje stejný profil elegance s velmi jemnými taniny a dlouhým závěrem. Doplňují minerální tony s náznaky sudu, hořké čokolády, lékořice a květin. Prostě skvělé.


Druhým vinařstvím, jehož vína jsem ochutnal, je Quinta da Pacheca. Je jedním z nejznámějších vinařství oblasti Douro a zároveň jedním z prvních, které své lahve označovalo vlastní značkou. Pacheca Colheita Tinto, 2018, Douro DOC je ostatně zajímavé už kupáží odrůd. Skládá se z odrůd Touriga Nacional, Tinta Roriz, Touriga Francesa, Tinta Barroca, které patří k nejvyhlášenějším portugalským odrůdám. Víno má intenzivní červenou barvu, bohatou vůni plnou květinových tónů, tóny černého ovoce a koření, následuje nádech čokolády a dubu. V ústech je husté, strukturované a složité. V chuti lze nalézt zralé červené ovoce a koření. Závěr má pěknou délku a střední až vysokou persistenci.

Tak co říkáte, navnadil jsem vás na Portugalsko? Už se těším, až se zase zastavím při cestě z práce vybrat si nějakou dobrou láhev na večer.

Jarda


Žádné komentáře:

Okomentovat