Pravidelní čtenáři

středa 13. ledna 2021

Nejlepší italská červená vína roku 2020 podle Wine Enthusiast

Některé texty na našem blogu jsou přímočaré… Ochutnám dobré víno, udělá mi radost, vybudí doprovodné asociace a šup s tím na papír. Jiné vznikají průřezově, zpravidla po delším čase, dávám dokupy různé informace, podněty a vzpomínky. Těžko říct, které z nich mi dělají větší radost, zda ty o zážitku nebo ty analytické. Koneckonců, jako auditor bych měl umět po vyhodnocení informace zpracovat. Abych však nebyl tak teoretický, předvedu vám, jak to vypadá, když se informací zmocní mistr oslích můstků…

Rozpoutal to vlastně Jarda svým článkem o portugalských vínech. Pěkně se četl, což o to, mě tam však upoutala úplně jiná, zastrčená informace. Jarda jen tak mimochodem oznámil, že ochutnal fantastické italské víno Montepulciano d`Abruzzo od Illuminati. A to bylo všechno… Jejda, mě to zajímá, proč o tomto vínu tam toho není víc? Jardo, přimlouvám se, napiš, jak ti chutnalo…


Když už mluvím o Montepulciano d`Abruzzo, tato odrůda z uvedené oblasti patří k mým oblíbeným. Když se k ní někde dostanu, rád si ji koupím a okoštuji. Však jsem tu o tom již několikrát psal, jak se stavuji v oblíbené budějovické vinotéce Hroznovka pro jedno takové pod obchodním názvem Epicuro. Jak jsem o tom dumal, přišlo mi, že bych rád sklenku od Illuminati chtěl ochutnat taky. Vyprovokovalo mě to prohledat zásoby v krabicích. Nebylo tam, taky nemohlo, když jsem se k němu doposud nikde nedostal. Našel jsem tam však jiná Montepulciana, jedno jsem si pro radost hned otevřel.

Takže druhá informace je o vínu, které vyrábí sdružení vinařů Cantina Montelliana z Benátska. Kromě vín typických pro tuto oblast nakládá i s hrozny z vinic položených trochu jižněji, východně od Říma, v oblasti Abruzzo, ze kterých produkuje druhou řadu vín nazvanou Cornaro. A právě z té jsem otevřel lahev Montepulciano d´Abruzzo, DOC, ročník 2019. Mlaďounké bylo, ale příjemně se pilo už v tomto stavu. Řekl bych až moc dobře, přišlo mi až dokonale chlastací… Tmavočervená barva, plné ovocné aroma, kyselinka, dobře vyvážené třísloviny, jemná středně dlouhá dochuť. Čím déle jsem si ho naléval do sklenky, tím bylo harmoničtější a tělnatější.


Kdo má s Montepulciano d´Abruzzo zkušenosti, dá mi určitě zapravdu, že se už setkal s různými reprezentanty těchto vín, a to i z Abruzza. Uvedená odrůda se pěstuje v podstatě všude v Itálii, ale přece jen, nejvyhlášenější vína z ní jsou právě z této oblasti. Já jsem se setkal se dvěma hlavními styly. Ten první se vyznačuje měkkými a přístupnými víny, ten druhý pak bohatšími s množstvím tříslovin… Tentokrát jsem se dostal spíš k tomu prvnímu typu, bez výhrad mi udělalo radost, hezky se pilo a zpříjemnilo večer.

Třetí přilepenou informaci vytáhnu z amerického internetového magazínu Wine Enthusiast. Sleduji ho namátkově jen tak, abych byl v obraze, všechno se číst nedá, jsou dny, kdy od nich dostávám třeba i pět emailů. Tentokrát mě však nadpis článku upoutal okamžitě. Redakce se pustila do stanovení devíti nejlepších italských červených vín loňského roku… Zajímá vás to taky?

Na prvních třech místech bylo Barolo, Brovia Garblét Sué, ročník 2016, pak Terre Siciliane, Franchetti – Passopisciaro, Contrada R Nerello Mascalese, ročník 2018, a poté Brunelo di Montalcino, Ciacci Piccolomini d`Aragona, ročník 2015. Všechna tři vína jsou pro mě hodně nedostupná, jen si tak na základě mých zkušeností přiznám, že se umístila v popředí určitě po právu.

V přední části pelotonu měla své místo následující vína, jako je Barbaresco, Castello di Neive, Albesani Santo Stefano, ročník 2017, pak Vino Nobile di Montepulciano, Dei, ročník 2016, za ním Chianti Classico, Fontodi, ročník 2017 a poté Cipressi (Nizza), Michele Chiarlo, ročník 2017. V případě toho posledního zatím vůbec netuším, jaké si mám pod tímto názvem představit vůně a chutě.

Na krásném osmém místě skončilo právě komentované Montepulciano d`Abruzzo, Illuminati, Ilico Riserva, ročník 2017, a žebříček uvedeného magazínu pak uzavírá Primitivo di Manduria, Lirica, ročník 2017.

Máme s Jardou rádi italská červená. Ochutnáváme je na degustacích i soukromých koštech. Každý mezi nimi máme své favority, byť třeba nepatří mezi ta zde nejlépe hodnocená vína, a přiznejme si i důvod,  kterým je jejich zařazení do nejvyšších cenových kategorií. Je však dobré vědět, co nemáme minout v našem putování a objevování pokladů ve světě vína. A pokud na něco narazíme, co za to bude stát, pochlubíme se. Jardo, co třeba Montepulciano d´Abruzzo, Illuminati, stálo by za to něco o něm napsat, ne?

Rodan


Žádné komentáře:

Okomentovat