Pravidelní čtenáři

pátek 6. srpna 2021

Lauer z Mosely

Málokdy se stane, že se na degustaci setkáte s více než jedním znalcem vína a současně blogerem. Mě se to ještě nestalo, tedy až do poslední degustace skvělých moselských Rieslingů od Petera Lauera, kterého dováží Alifea. Degustace se zúčastnil Mikuláš Duda, který publikuje články na blogu Pod korkem, a Jan Čeřovský, kterého můžete sledovat na legendárním Jižním svahu. Oba pánové mají mou nejvyšší úctu i uznání, vínu se věnují již dlouhou dobu a jejich články s Rodanem pravidelně sledujeme.

Takže nikoho nepřekvapí, že jsem o to více a pozorněji tyto dva blogy po degustaci sledoval v očekávání nějakého článku. Povedlo se, doporučuji přečíst oba dva. Pod korkem velice pěkně a výstižně popisuje Moselskou oblast i vinařství Peter Lauer včetně důkladné analytiky vín. Prostě moc pěkný článek, který vše podává tak, jak to vidím i já. Neodpustil jsem si tu pro vás přidat pár kouzelných fotek z webu vinařství.


Dostali jsme do sklenek krásně pitelné mladší ročníky, velice povedený ročník 2018 se skvělou aromatickou a výraznou kyselinou umně vybalancovanou zbytkovým cukrem. Zkoušeli jsme hádat cukr u dvou základních Rieslingů Alt Scheidt a Ayl Senior. Samozřejmě je jasné, že tam nějaký cukr bude, ale 13 gramů, respektive 22 gramů bych rozhodně nečekal.

Trochu jinak pojal Rieslingy Jižní svah. Věnuje se srovnání dvou Rieslingů, které pochází z Austrálie, tedy pro tuto odrůdu netradiční původ. Jen na úvod podotýkám, že Rieslingfreak, tedy ten, který jsme degustovali společně s těmi moselskými, byl bonus naslepo, spíše takový bonbónek navíc. Je ale pravda, že do Austrálie tento vzorek nikdo neposlal. Opět trefně popsané víno, souhlasím s výraznou minerální linkou a kouřově petrolejovými tóny. To mě na této odrůdě nesmírně baví. Druhý z dvojice jsem neměl možnost ochutnat, ale věřím, že by se v Kupmeto trefili do mého vkusu. 

Už jsem na mnoha degustacích byl a něco zažil, ale po dlouhé době se stalo, že se objevil jeden velice rušivý element v podobě pána, který všude byl, všechno zná, pořád něco komentuje a skáče do řeči. Vždycky říkáme, že subjektivní pocity jsou právo každého, tedy kdo chce cítit ve vůni liči nebo maracuju, proč ne. Svůj názor vyjádřit může, ale pokud je na to prostor. S cukry je to taky občas složité, vinaři na Mosele dělají víno staletí a kvůli aktuálním trendům často svůj styl měnit nehodlají. Pokud někomu vadí nějaký gram cukru navíc, který však hezky srovná kyselina, divím se, že jde zrovna na Moselu.

Důležitá byla ovšem i ta druhá část ochutnávky, které občas říkám afterparty. Po skončení degustace většinou část hostů odejde, někteří dopíjejí to, co v lahvích zbylo, a přemýšlejí o tom, co si pro sebe objednat. My s kamarády si občas dopřejeme nějakou lahev navíc. Tentokrát byla tato část v mé režii. 

Začátkem července jsme byli společně s rodinou na návštěvě známých v Lucembursku, kde najdete několik zajímavých vinařství a pokud byste se podívali do mapy, zjistíte, že se pohybujeme také na Mosele. Návštěvu vinařství jsem bohužel kvůli nabitému programu nestihl, ale aspoň jsem přivezl vzorky vín z odrůd Auxerrois, Rieslingu a Pinot Gris. 

Vinařství Bernard-Massard není u nás neznámé, dokonce se jejich vína dají i koupit, ale já jsem je skutečně přivezl. Mimochodem pijí se už mnoho let i na lucemburském velkovévodském dvoře. Trochu jsem se bál, jestli vína nebudou po velkých GG, tedy Grosses Gewachs ve stínu, ale zvládla to na výbornou.

Těším se na další degustaci německých vín, která proběhne už příští týden. V předvečer akce „Praha pije víno 2021“ do Prahy svá vína přijede představit německé vinařství Prinz Salm. Přijďte taky!

Jarda


Žádné komentáře:

Okomentovat