Pravidelní čtenáři

čtvrtek 12. srpna 2021

Originál Dunajovské kopce

Podle čeho si vybíráte moravská vína? Honí se mi hlavou možné odpovědi už od úterka, co jsem se po čase zúčastnil ochutnávky vín ve sklepě Horní Landhauska na Grébovce. Svá vína tam představil David Kern ze stejnojmenného vinařství. Na závěr jsme dostali obvyklou šanci za výhodné ceny objednat vína, co nám chutnala. Deset různých vzorků, které víno si chci po degustaci odnést domů? Takže, ještě jednou, jak se rozhodujete vy?

Mám v tom možná zmatek. Doby, kdy byla základním kritériem cena, už mám jakžtakž za sebou, ale všechno má své limity… Pro podvečerní popíjení se držím do dvou stovek, výjimečně ujedu na super víno do pětistovky. Dražší vína, co jsem si za své za můj život dopřál, bych mohl spočítat na prstech obou rukou. Takže cena svou roli hraje spíš jen podle známé auditorské poučky value for money čili hodnota za peníze.

Tak co jiného mě vede k výběru vína? Na prvních dvou místech jsou srovnatelně název vinařství a odrůda. Možná to je šalamounské rozhodnutí, ale pokud znám vinařství, beru v zásadě cokoliv, pokud preferuji odrůdu, víno si koupím mnohdy i od pro mě neznámého vinařství. Však už jsem toho tady napsal dost, je to v rámci mého objevování toho nejlepšího vína na světě nutná podmínka.


Vše ostatní odsouvám, ale určitě se tím taky podvědomě řídím. Napadá mě například původ hroznů, ročník sklizně, způsob výroby… Před několika lety na nás moravští vinaři přichystali další léčku. Označení standardní kvality vína, VOC neboli vína originální certifikace. Zajímám se o to, s vinaři se o tom bavím, na ochutnávkách se s jejich certifikovanými víny seznamuji, ale vážně, ještě jsem nikdy nezašel do vinotéky speciálně pouze pro VOC víno od některého z vinařských spolků.

Kromě uznaných VOC oblastí se zatříděnými odrůdami se tu a tam objeví další zvláštnost. Určitě jste na to rovněž narazili. Ochutnali jste už Kravák ze Šaldorfu nebo Velkou slípku z Bílovic? Pod stejným názvem produkuje každý z vinařů ze spolku své víno, co prošlo přísným hodnocením. Při povídání Davida Kerna zaznělo ještě něco dalšího. Vinaři z Březí a Dolních Dunajovic založili svůj spolek, který si pro své nejlepší vlašáky vytvořil zkratku ODK, Originál Dunajovské kopce. Poté, co se se svými víny z odrůdy Ryzlink vlašský sejdou, posoudí je a vyberou anonymně ta, co splňují nárok pro zařazení mezi nezaměnitelná vína z této oblasti.

Hrozny mohou pocházet pouze z tratí Ořechová hora a Liščí vrch v Březí a z tratí Plotny, Zimní vrch, Dunajovský kopec, Mlýnská, Pod Slunným vrchem a Kraví hora z Dolních Dunajovic. Svou úmluvou se vinaři zavázali nepřekročit zatížení 2 kilogramů hroznů na keři a minimální cukernatost 19 stupňů. Připouští se školení na dřevě i v nerezu, ale podmínkou je minimálně čtyřměsíční ležení na jemných kalech.

Čím jsou Dunajovské kopce zvláštní? Půdní podloží je zde tvořeno třetihorními mořskými sedimenty, především vápenitými jílovci a pískovci, které místy překrývají spraše. Díky tomu dostávají vína z Dunajovských kopců svůj jedinečný a nezaměnitelný charakter. Zvláště Ořechová hora je pro vlašáky ideální. Na druhou stranu vápencové podloží nesvědčí červeným vínům, modré odrůdy se proto pěstují spíše na úpatí kopců, kde je přece jen více spraše.

Oprávněnost nosit značku ODK nedostane každé z předložených vín. Z patnácti členů se pro to musí vyslovit jedenáct, což vypadá snadné, ale není tomu tak. Naposledy z 28 nominovaných vín ročníku 2020 dostalo označení ODK pouze šest vín. Provokativně zazněla pochopitelná otázka i na naší ochutnávce. Který z vlašáků od Kernů dostal ODK? David musel poctivě přiznat, že žádný…

To však není všechno. I mezi oceněnými vlašáky se najde hvězda, takzvaně královský vlašák. Dostal od spolku vinařů označení Pašák. Jsou na něho kladeny ještě přísnější požadavky, například musí jeden rok projít školením v dubovém sudu. Pašáci byly tentokrát zatříděny pouze tři.

Když jsem tu byl skeptický k VOC certifikaci, možná to je tím, že jde o standardní kvalitu. V zásadě by hodnocení nemělo připustit špatné víno. Pokud však vinaři vybírají ze svých vín ta nejlepší, no uznejte sami, to už je zajímavější, ne? Netoužíte dostat vinětu s označením ODK? Nechcete koštnout Pašáka? Já tedy jo. Při nejbližší příležitosti do toho jdu.

Rodan


Žádné komentáře:

Okomentovat