Pravidelní čtenáři

čtvrtek 26. srpna 2021

Prinz Salm

Víte, jaké je nejstarší vinařství na světě? Asi záleží, z které strany se na to dívat. Po pátrání bychom našli nejstarší historické vinařství světa, které vzniklo před více jak 6000 lety na území Arménie, což dokládají archeologické průzkumy arménských a irských archeologů v jeskynním komplexu Areni-1 v Arménii.

Můžeme se na věc také dívat z pohledu nejstaršího fungujícího vinařství, tím je prý Staffelter Hof z Moselské oblasti v Německu. Bylo založeno v roce 862, nicméně v průběhu své existence měnilo vlastníky.

Mohli bychom také pátrat po nejstarším rodinném vinařství světa. Château de Goulaine bylo založeno šlechtickou rodinou Goulaine roku 1000 a tato rodina spravuje vinařství spolu s krásným zámkem na Loiře dodnes.


Každopádně jedním z nejstarších vinařství na světě je určitě Prinz Salm. Minule jsem vzpomínal na letošní léto, které si budu pamatovat jako léto ve znamení skvělých německých ryzlinků. Zmiňoval jsem trojici vinařství, které jsem měl možnost poznat. Vrcholem letního putování po této královské odrůdě byla prezentace vinařství Prinz Salm a já jsem slíbil, že se s vámi podělím o své zážitky.

Vinařství Prinz Salm je nejstarší německé rodinné vinařství, které nepřetržitě funguje již více než 800 let a je vlastněno šlechtickou rodinou Salmů. Je zakladatelem německého klasifikačního systému VDP, princ Michael je autorem současné klasifikace. Aktuálně je u kormidla Felix Prinz zu Salm, který je 32. generací vedoucí rodinný vinařský podnik. Princ Felix vystudoval enologii v Geisenheimu a je odpovědný za vinice, víno obecně a jeho reputaci, zatímco jeho bratr, princ Constantine, má na starosti marketing a prodej. Oba mají hluboký vztah k přírodě a jejich strmé, jižně orientované, vinice jsou vedeny organicky. Používají pouze ručně selektované hrozny a spoléhají na klasické vinaření s využitím moderních technologií. Za zmínku stojí jejich sklepy vytesané do zelené břidlice, které skvěle udržují konstantní teplotu.

Bylo mi ctí a potěšením zúčastnit se dvoudenního programu zahrnující skvělou večeři, kterou doplnila vína tohoto vinařství a následující den degustace, na které jsme měli možnost kromě mladších ročníků ochutnat i vyzrálejší vína včetně vín z kategorie Erste Lage a Grosse Lage. 

Velmi zajímavá byla degustační večeře v restauraci Nejen Bistro, kde se s víny párovala skvělá tradiční  kuchyně, jako například marinovaný sleď, tataráček z hovězího srdce nebo pivní sýr v moderním podání šéfkuchaře. Nejsem v tomto světě profesionál, ale myslím, že je těžší vymýšlet jídlo k vínu než obráceně. Občas musí být obtížné vysvětlit šéfkuchaři, že hlavní roli tady hraje víno, jídlo se musí přizpůsobit. Každopádně se to podařilo, tatarák z hovězího srdce byla moje premiéra a Weissburgunder 2020 ho doprovodil znamenitě. Dezert z rozšlehaného pivního sýra jsem také ochutnal poprvé a opět, Dalberger Ritterholle Riesling trocken 2016, ho výborně doplnil. Skvělá práce!

Následující den pak proběhla mimořádná degustace, kde se standardně představilo 12 vzorků od základních vín mladších ročníků přes vyzrálejší vína kategorie Erste Lage až po vertikálu kategorie Grosses Gewächs z poloh Kirchberg a Felseneck. Jako obvykle se hodnotí jednotlivé vzorky a nakonec se sestaví pořadí nejlepších vín dle gusta jednotlivých účastníků. Mě zaujaly samozřejmě vzorky GG, ale pomyslným vítězem byly ryzlinky z červené a zelené břidlice, tedy Grünschiefer Riesling a Vom Roten Schiefer.

Jedno překvapení na závěr, seděl jsem vedle Michala Šetky, tak mohu prohlásit, že naše stupnice tří vítězných vín byla téměř totožná. Jen u červené břidlice mi přišel ročník 2018 o stupínek zajímavější. A protože se známe, dostal jsem malou pochvalu. Možná by vás ale zajímalo, kolik bodů dostal vítězný Felseneck Riesling GG, 2015. Mohu prozradit, že 97 b. Vom Roten Schiefer 2019 93 b. Neváhal jsem ani minutu a objednal si pár vzorků!

Jarda


Žádné komentáře:

Okomentovat