Pravidelní čtenáři

pondělí 30. srpna 2021

Strekovský Cabernet Franc

Je tomu již více než rok, kdy jsem tu spolu s mým slovenským přítelem Marianem publikoval pár textů o vínech z jihomaďarské vinařské oblasti Villány. Pod ochranou známkou Crocus zde nabízejí především špičková červená vína z odrůdy Cabernet Franc. Od té doby se na degustacích zahraničních vín poohlížím právě po vínech z této odrůdy, přiznám se však, že většinou marně. Teda pokud se nespokojím s cuvéčky, do kterých se Cabernet Franc přimíchává.

Po dosednutí v salónku Vinografu na degustaci slovenských vín Martina Pomfyho & Via Magna jsem zajásal. Objevil jsem Cabernet Franc mezi nabízenými červenými víny. Takže se konečně dočkám a tuto odrůdu si náležitě užiju. Ne, že bych se netěšil i na ostatní vína, však je už ve svém hezkém reportu uveřejněném v předchozím textu náležitě pochválil Jarda, ale přece jen, když si něco přejete, nedáte pokoj, dokud to nedostanete.


Proč byste měli ochutnat právě Cabernet Franc? Jde o jednu z nejstarších odrůd modrých hroznů, pěstovanou převážně ve Francii. Určitě jste se s ní setkali ve směskách vín na pravém břehu Gironde v Bordeaux, případně mezi víny podél řeky Loire. Nedejte se však mýlit, můžete na ni narazit i jinde, patří totiž mezi deset nejpěstovanějších modrých odrůd ve světě. Kam má paměť sahá, užil jsem si Cabernet Franc přímo u několika vinařů v severoitalském regionu Veneto, už tehdy mě tam toto víno dosti zaujalo…

Když už má Cabernet Franc ve svém názvu kabernetový odkaz, musím se zmínit o jeho příbuzenském svazku s možná známějším Cabernet Sauvignonem. Je již analyticky prokázáno, že ten je vlastně křížencem právě odrůd Cabernet Franc a Sauvignon Blanc. Nebudu soudit, zda se potomek povedl či nepovedl, každé z uvedených vín má něco do sebe. 

Cabernet Franc je voňavější, má hladší strukturu, v závislosti na místě, odkud hrozny pocházejí, se vyznačuje výraznější ovocností po tmavém ovoci, malinách až černém rybízu, je dobarven i květy fialek, kořením a herbálními tóny. Čím severněji se pěstuje, tím se možná více podobá Cabernet Sauvignonu s jeho typickým aroma po paprikách, pepři, mokrém lesnímu listí. A abych nezapomněl, Slováci zdůrazňují, že v chuti najdete i chuť oblázků umytých čistou pramenitou vodou…

Když už jsem tu načrtl vizitku této zajímavé odrůdy, mohu položit další otázku. Proč se pěstuje Cabernet Franc na Slovensku, a ne u nás, třeba na jižní Moravě? Tady se však budu při odpovědi pouštět převážně jen do svých dedukcí na základě informací, které jsem získal na degustaci a následně dohledal na webech věnovaných slovenským vínům.

Určitě za tím bude teplejší klima. Ono se tam taky Cabernet Franc nepěstuje úplně všude, vyhlášené jsou především Južnoslovenská vinohradnícka oblasť a Nitranská vinohradnícka oblast. Jižní Slovensko má rovněž jednu zvláštnost. Nacházejí se zde četné termální zdroje vody s téměř 40 stupni, které půdu v krajině alespoň symbolicky ze spodu vyhřívají a předávají ji bohatství minerálů.

Právě jsem naznačil, že hrozny pro degustovaný Cabernet Franc Selection, ročník 2017, DSC, suché víno, pocházejí ze Strekovského vinohradnického rajónu, z obce Rubáň, viniční tratě či chcete-li honu Starý vrch. Vyrobené víno pak nese výrazný rukopis enologa vinařství Juraje Kvačaly. Víno mě natolik zaujalo, že si neodpustím využít poznámek, které jsem si udělal při rozhovoru s Jurajem během ochutnávky.

Po sběru hroznů je nechal tři dni zchladit na teplotu 12 °C. Poté nastalo spontánní rozkvašení a následovala osmidenní fermentace při teplotě 26 °C. Pro mě bylo novinkou použití techniky „pump over“, kdy vinná šťáva cirkuluje vnějškem ze spodu na vrch, tím neustále skrápí matolinový klobouk, čímž zabraňuje jeho svrchní oxidaci a udržuje řízenou teplotu. V průběhu kvašení probíhá současně i jablečno-mléčná fermentace. Vylisované víno pak bylo uloženo 24 měsíců v dubových sudech, z toho z 50 % v nových. Deset měsíců podstupuje školené víno rovněž sur-lie zrání na jemných kalech.

Při ochutnávce víno typicky přiznalo odrůdu. Do sklenky jsem dostal tmavě rudé víno s fialovými tóny. Celkově velmi bohatá vůně a chuť, zejména ono tmavé ovoce, štych černého rybízu, fialky a bylin. V dojmu jemné červené víno, pochopitelně umocněné dubovým dřevem, spíše než vanilku jsem v něm cítil kávová zrna. Moc dobrý Cabernet Franc… Tak teď už mi chybí se jen dostat k podobnému vínu z oblasti Villány a porovnat je. Třeba jsem právě ochutnal to lepší.

Rodan


Žádné komentáře:

Okomentovat