Pravidelní čtenáři

pondělí 14. září 2020

Zajdeme na /II deci?

 

Na vinobraní na Jiřáku jsem byl poprvé, takže nemám srovnání s předchozími ročníky. I když je pravda, že před mnoha lety, když jsme ještě bydleli u Grébovky, jsem se na Jiřáku byl podívat. To ale bývalo spíše vinobraní se spoustou všelijakého burčáku a koncertů na velkém pódiu. Navíc navštívit všechny akce zaměřené na víno, a že jich je v září požehnaně, to není ani v mých silách. Vybírám si proto raději akce menšího typu, které bývají nějak konkrétně zaměřené.

Na Vinohradské vinobraní, které městská část doplnila sloganem „Zajdem na /II deci?“, se mi původně moc nechtělo. Mám totiž kromě vína rád i pivo, a právě tento víkend probíhaly v našem zahradním restaurantu v pražských Stodůlkách pivní slavnosti. Domluvil jsem se s kamarády sousedy, že bychom se tam mohli sejít. Vinobraní jsem proto měl v úmyslu oželet. Pak jsem se ale podíval na program, kde jsem jednak zjistil, že organizátoři zvolili velice zajímavý koncept rozdělit akci na několik zajímavých míst, a taky jsem tam našel seznam vinařů. Když jsem viděl, že v místě Pod Žižkovskou věží bude vinařství Gala a německé vinařství Weingut Pflüger z oblasti Pfalz, bylo rozhodnuto. Na dvě deci zajdu, rychle přechutnám, co jsem si naplánoval a pak honem do Stodůlek.

Všechno nakonec dopadlo docela jinak, tak už to často bývá. S Rodanem jsme hned po druhé hodině vyrazili najít stánek, kde bude možné zmíněná vína ochutnat. Po cestě jsme se nezapomněli pozdravit s našimi známými z vinařství Gréger a slíbili si, že se zastavíme. To jsem já bohužel nestihl, Rodanovi děkuji, že mě zastoupil. Ale teď už honem Pod Žižkovskou věž, čeká tam na nás spousta pokladů.




Jednotlivé vinaře zastupovali známí i méně známí dovozci a prodejci vín. Začínáme tedy u stánku, který kromě vinařství Gala nabízelo i vína z vinařství Gurdau. To je velice zajímavý projekt, za jehož původem stojí Jaromír Gala a Zdeněk Hort. Vinařství se nyní ubírá svojí cestou a jejich Riesling 2018 je víno, které stojí za to ochutnat. Má průzračnou žlutozlatou barvu s dobrou viskozitou. Ve vůni nacházíme tóny zralých meruněk, zeleného jablka a jemný nádech petroleje. Chuť je ovocná, plná s pevnou šťavnatou kyselinou. Přesně tak si představuji rýňák, objevil jsem ho na jedné degustaci ryzlinků před pár měsíci. Však jsme si také pár lahví objednali, a pokud se nepletu, jsou na cestě do našich domácích vinoték. Sauvignon 2016 z vinařství Gala z trati Hermes je víno zelenožluté barvy s platinovými odlesky a s vysokou viskozitou. Vůně je čistá, svěží, připomíná citrusové plody a akátový květ. Chuť je plná, harmonická, doplněná šťavnatou kyselinou. Krásně naleželý Sauvignon, který by určitě ještě nějakou dobu ležet mohl, pokud ho ale nevypijeme.


Nechtěl bych ale přeskočit jeden sekt, který jsme ochutnali na začátek. Bylo to nepochybně důstojné zahájení ochutnávky vín. Byl jím Crémant de Bourgogne blanc NV brut, Paul Chollet. Vinařský dům Paul Chollet založený roku 1955 sídlí v samém srdci burgundských vinic, v centru slavné vesničky Savigny-lès-Beaune. Své sekty vyrábějí tradiční metodou "champenoise". Jejich vína v sobě spojují bohatost a eleganci nejlepších burgundských crémantů. Vína jsou vyráběna z hroznů pocházejících z vinic Côte de Beaune, Côte de Nuits a Hautes Côtes de Nuits. Burgundské crémanty se kvalitou hodně přibližují šampaňským vínům. Tento crémant kategorie brut je vyroben ze dvou zdejších odrůd Chardonnay a Pinot Noir, a to jen z těch nejkvalitnějších.

Barva je jiskrná, v nose stejně jako v ústech rozeznáváme aroma citrusových plodů, broskví a briošek. Chuť je elegantní s dokonalou souhrou všech tónů. Víno vyniká vysokou mineralitou, je svůdné a má jemnou a bohatou pěnou jemného perlení.

Naše cesta pokračovala přes dva vzorky vín z vinařství Beneš z Hrušek. Veltlínské zelené bylo světle nazelenalé barvy a odrůdově typické vůně, v chuti doplněné o kouřové tóny s výrazem zeleného pepře. Příjemné kořenité víno s harmonickými kyselinkami a minerálním finále. Rulandské bílé bylo svěží víno zlatavé barvy, s příjemným aroma vyzrálého žlutého melounu, v chuti doplněné o tóny sušených jablek. Příjemné víno, dobře pitelné.

Zvědavost nakonec rozhodla a my jsme se vrhli na červené, abychom ochutnali vše, co bylo prezentováno. Zástupcem červených vín bylo víno z jižní Rhony z vinařství Domaine de la Mordorée. Víno se skládá z odrůd Grenache 40 %, Syrah 35 %, Cinsault 15%, Carignan 5% a Mourvèdre 5%. Je krásně ovocné, ve vůni nacházíme tóny černého rybízu, třešní až fialky a v chuti jsou zřetelné měkké taniny a delší dochuť. Domaine de la Mordorée je každopádně velmi zajímavé vinařství, které disponuje rozmanitými vinicemi a terroir a jejich vína určitě stojí za ochutnání. Co třeba takové Châteauneuf du Pape? To ale až jindy.


Čas běžel, my jsme si vína moc užili a velmi hezky si popovídali se zástupcem jednotlivých vinařství. Druhá část, která nás přenese do Německa do oblasti nedaleko do Mannheimu a na kterou jsem se těšil, nás ještě čeká. To ale necháme na příště. Prozradím jen tolik, že na pivní slavnosti jsem se nedostal. To by už bylo příliš ani jeden z nápojů by si to nezasloužil.

Jarda

Žádné komentáře:

Okomentovat