Pravidelní čtenáři

pátek 7. srpna 2020

Barolo z Autogrilu

Mám doma vína, pro která sáhnu kdykoliv bez velkého přemýšlení, a otevřu si je k večernímu popíjení. Pak jsou v mém archivu i vína, ke kterým jsem se dostal někdy s větším úsilím, někdy náhodou, a ta si schovávám až na tu zvláštní příležitost. Znáte to, ta nepřichází a nepřichází… Před dvěma roky mne čekalo několik operací v plné narkóze, a tak jsem před rodinou prohlásil, když to dobře dopadne, tak si pak otevřeme jedno z těch lepších vín. To jsem asi neměl říkat. Okamžitě mi to vrátili. A co když nedopadne? Pochopitelně jsem si tuto možnost nepřipouštěl, ale přece jen. Červíček začal hlodat. Odpověď tedy přišla sama od sebe. Tak víte co? Otevřeme něco ještě dříve, než tam půjdu. Abych z toho taky něco měl…

Volba tehdy padla na Barolo. Jestli má některé italské víno můj respekt, tak je to právě Barolo. Těžko říci, že je nejlepší, k tomuto hodnocení máme každý své chuťové preference, ale rozhodně je jedno z nejproslavenějších. vyrábí se z místní odrůdy Niebbolo, v překladu názvu byste mohli najít odkaz na mlhu, charakteristickou pro podzimní měsíce ve vinicích.  Komplexní víno, s mohutným tělem a přehršlí tříslovin, na druhou stranu však obdivuhodně ovocité s elegantním aroma, před kterým jsme ochotni smeknout. Pro zakulacení tříslovin musí zrát tři roky před uvedením na trh, ale optimální zralosti dosahuje až tak po deseti letech. Právě dlouhověkost tohoto vína je jednou z jeho charakteristik.

Kde byste ho hledali? Severozápad Itálie, Piemont, oblast Langhe, jižně od města Alba. Niebbolo se pěstuje i v okolních regionech, zpravidla pod jinými názvy, ale nikde nedosahuje takové proslulosti, jako v DOCG Barolo. Ze stejných hroznů se zde vyrábí i další neméně slavné víno Barbaresco, zatímco se o Barolu hovoří jako o vínu králů, o Barbarescu pak jako o králi vín… Nejznámnějšími obcemi, kde se hrozny Niebbolo pěstují jsou Castiglione Falletto, Monforte d'Alba, Serralunga d'Alba, La Morra a Barolo.

Určitě bych se sám rád do Piemontu a oblasti Barolo DOCG podíval. Zatím jsem v létě v rámci prázdninové turistiky projížděl spíše výhodní pobřeží Itálie, kde je trh orientovaný více na nadprodukci místních levných, na druhou stranu dobře pitelných vín. A když se snažíte dobře vybírat, tak se i u vinařů v oblasti Veneto dají objevit výborná vína. O to víc byl takový malý zázrak, že jsem na Barolo narazil i tady.

Bylo to už na samém konci našeho pobytu u moře. Vraceli jsme se zpět po dálnici, či jako tomu Italové říkají autostradě A23 směrem k rakouským hranicím. Už chvíli jsme vyhlíželi benzínku, abychom doplnili pohonné hmoty, udělali si přestávku a občerstvili se. Když tu před námi se jedna velká objevila. Autogril Fella Est. Děti mají tento řetězec rádi, fastfoodová generace oceňuje jejich nabídku. S Danou jsme se stavili ještě v shopu utratit drobná eura za dárky. Když tu najednou překvapení. Stálo tam u zdi několik palet s víny. Přes to, že už jsem měl už kufr auta plný krabic vína z navštívených vinařství, tomuto lákadlu se nedalo odolat ani tady. Zvlášť když jsem uviděl, co nabízejí. Barolo z vinařství Terre del Barolo z Castigliole Faleto, ze samého srdce oblasti Barolo DOCG. To se nedalo nedat do košíku…

Pro nás spíše řídký model uskupení vinařů do produkčních družstev, zde více než století osvědčené sdružení kolem 300 vinařů z jedenácti obcí do vinařství Terre del Barolo s více než 600 hektarů vinic v prestižních polohách. Ve svém čele mělo dlouhá léta vizionáře pana Arnolda Riveru, který má podíl nejen na vysoké kvalitě vyráběných vín, ale i péči o území, kde se víno rodí. Mimo jiné se výrazně zasloužil o zapsání oblasti Langhe na seznam světového kulturního dědictví UNESCO.

Tak a zpátky na začátek. Všechny tři operace jsem přežil a víno jsem ochutnávat nepřestal. Vzpomínám, že ono Barolo jsem zařadil mezi elegantní vína rubínové barvy, s výraznou vůní lékořice a chutí červenému rybízu. Po sedmi letech už bylo příjemně zakulacené, i když stále z vína vystupovala hodně svíravá suchost daná tříslovinou. Nebýt toho, odškrtl bych si ze seznamu další splněný sen. Takhle budu ještě hledat stále dál to mé nejlepší Barolo…

Rodan

  

Žádné komentáře:

Okomentovat