Pravidelní čtenáři

středa 19. srpna 2020

Černý kohout na veselce

 

Oproti mne seděli u svatební tabule oba novomanželé. Před několika hodinami se v kouzelném zákoutí parku břevnovského kláštera vzali, teď už tu sedí oficiálně vedle sebe jako sezdaný pár. Moc jim to přeju, však jsem jim také po obřadu osobně k sňatku poblahopřál, ať se jim dlouhá společná cesta životem vydaří. Za čas se usadí, přivedou na svět novou generaci dětí, budou si realizovat své sny a naplňovat touhy… Čím jim připít, ať to všechno dopadne podle jejich představ?

V nápojovém lístku restaurace Pod kaštany bylo několik zajímavých tipů na vína ze všech končin světa. Hledal jsem něco přitažlivého, současně však mně neznámého, s čím jsem se při svém objevování vín doposud nesetkal. Nabízela se vína z Nového světa, z Evropy pak francouzské Bordeaux, španělská Rioja, německá Mosela, rakouský Wagram, italské Toskánsko… Apropo Itálie, v poslední době se snažím více pochopit tuto krásnou zemi od severu po jih, poznávat její vína, typické odrůdy, specifika a zvláštnosti. Koneckonců zde s Jardou dost často své zážitky z ochutnávání Itálie popisujeme. Tak jsem znovu očima přelétl nabídku, ale co naplat, magické Chianti mi do výběru padalo stále víc a víc. No odolali byste? Já ne.


Po chvíli přede mne postavil obsluhující číšník lahvinku Chianti Classico DOCG "Cavalleresco“, z vinařství Trambusti, ročník 2016. Přivoněl jsem, velmi příjemné tóny odrůdy Sangiovese bez žádných rušivých vlivů spojených s nevhodnou péčí při delším ležení. Dostal jsem do sklenky vzoreček, abych za všechny rozhodl. Přivřel jsem oči, víno poválel v ústech, zahřál, aby vystoupilo vše, co se ve vínu ukrývá, pustil ho pěkně do stran jazyka, polkl… Elegantní víno, možná červené bobulové ovoce, určitě směs koření a bylinek. Nakonec jemné taniny, které mé chuťové pohárky uzavřely, abych si zážitek z vína co nejdéle pamatoval. Pokývnul jsem, toto víno rozhodně nalévejte. Stojí za to…

Dovolte mi se ještě chvilku u Chianti zastavit. V těchto srpnových dnech se rádi doma díváme na televizní cyklus TV Paprika „Italská města, italské chutě“. Průvodce pořadů, šikovný kuchař Gino D’Acampo cestuje po celé Itálii, představuje zvláštní a pamětihodná místa, která by stála za to vidět. Pochopitelně minimálně dva díly byly věnovány i Toskánsku, nemohl při putování turistickým vláčkem opominout také vinice a představit typické víno. U místních vinařů představil konkrétní místa mezi Florencií a Sienou spojená s DOCG Chianti Classico.

V souvislosti s DOCG Chianti Classico jsem si opětovně připomenul, že tato vína nesou ochranou známku v podobě černého kohouta. Jak se na lahve tento symbol dostal? Jde o historickou ikonu vojenské legie Chianti namalovanou Giorgio Vasarim na stropě v Salone dei Cinquecento v Palazzo Vecchio ve Florencii.  Takže, ačkoliv se víno pod značkou Chianti vyrábí na mnohem větším území, to s černým kohoutem pod označením Classico je jen z vymezené oblasti a vyráběné za stanovených podmínek. Původně až do 19.století se názvem Chianti označovalo červené víno, které se v této oblasti vyrábělo především z hroznů Canaiola. Nyní platí, že minimálně 80% musí tvořit hrozny odrůdy Sangiovese a do zbytku se nesmí používat bílé odrůdy.

Když čím dál více pronikáte do tajemství jednotlivých vín, seznamujete se s historkami s nimi spojenými, a co hlavní, tato vína vám chutnají, není se čemu divit, že tomu propadnete. Tak tomu bylo i na naší veselce. Ochutnávané víno Cavalleresco sedlo přesně do mé nálady spojené se svatební hostinou, zachutnalo mi a díky tomu jsem si ho užil. Jsem moc rád, že jsme se spolu potkali…

Rodan

Žádné komentáře:

Okomentovat