Pravidelní čtenáři

středa 12. srpna 2020

Na zdraví?

Nedávno jsem se stavil v enothece s italskými víny. Jen tak, na skleničku... Měl jsem štěstí, objevil jsem pro sebe novou odrůdu autochtonního červeného vína Vuillermin, která mi udělala radost. O tom jsem tu ostatně už psal. Dnes se však chci zamyslet nad něčím jiným, co mne tehdy zarazilo, nevěnoval jsem tomu pozornost a až dneska se mi to spojilo s další novou informací. 


V onom vinném baru nerozlévali víno po deckách, ani po dvoudeckách... Jejich standardní míra byla 150 mililitrů. Konečně, proč ne, na ochutnání mi to stačilo, pokud bych chtěl pokračovat dál, nic mi nebránilo objednat si další sklenku. A teď k tomu, proč to píšu.  


Do mé emailové schránky mi chodí elektronický newsletter o víně Decanter. Taková rychlá nalejvárna, co je ve světě vína nového, kde se co podařilo, o co bych se měl zajímat více. Zarazil mne tam článek, že se připravují nové americké stravovací pokyny, které upraví hranici umírněnosti při pití vína. Pochopitelně na polovinu stávající doporučené dávky. A tou by ve výsledku byla právě jedna sklenička se 150 ml vína. 


Přiznám se, že s tím mám problém. Mám víno rád, ochutnávám převážně malé dávky, ale přece jen, umírněnost je u mne už delší dobu jedna lahev vína, kterou si otevřu společně se ženou. Jinak řečeno, pro mne z toho vychází 0,4 ž 0,5 l vína denně.  




Určitě už někdo z vás narazil na to, že především na lahvích určených pro britský trh jsou na zadní etiketě doporučené dávky pro konzumaci vína uvedeny. Nikdy jsem tomu velký význam nepřikládal. Proč? Rád chci věřit publikacím psaným skupinou doktorů, kteří právě každodenně vypitou jednu lahev vína pro manžele obhajují jako doporučené množství, které zdraví poslouží. Jednou jsem dokonce na prezentaci významného kardiologa slyšel i o množství dvojnásobném s odvoláním na španělské několikaleté průzkumy. 


Takže co vy na to? Snížíte denní dávku vína ze dvou skleniček na jednu? V článku newsletteru Decanter se rozvinula polemika, zda je uvedené doporučení vůbec něčím podloženo. V podstatě se vychází z přesvědčení o škodlivosti alkoholu zejména v kombinaci s určitými chorobami, které jedince postihují. Propagátoři snížení umírněné dávky tak chtějí zvrátit zažité přesvědčení o množství přijímaného alkoholu, které je ještě pro muže vhodné. 


Dokonce to i v onom doporučení přiznávají, když uvádějí, že nízké dávky konzumovaného alkoholu představují v zásadě jen nízkou úroveň rizika, ale platí tu obecné pravidlo, že pití méně je pro zdraví lepší než pití více. 


Ano, už jsem přiznal, že jsem zaujatý. Tak co ještě víc napsat, abych vyvrátil názory protistrany? Co třeba o přínosu resveratrolu obsaženém v červeném víně? To je už vědci prozkoumané, že ve slupkách a semenech, a to výrazněji u červených hroznů, se vyskytují chemické sloučeniny zvané polyfenoly. Tyto látky pak jsou klíčem ke zdravotním přínosům vína. Jako antioxidanty zachycují volné radikály z buněk těla, čímž zabraňují nebo snižují poškození způsobené oxidací. 


Jenže... Studie sice poukázaly na to, že resveratrol ve víně předchází stárnutí, ale vyskytuje se ve víně v tak malém množství, že by to začalo mít efekt až v případě, že by někdo vypil více než 2500 lahví denně. Takže argumenty proti návrhu na snížení denní dávky z 0,3 na 0,15 l na tom nepostavíme. 


Jak jste na tom vy? Zapojíte se do veřejné diskuse, zda hranice umírněnosti v rámci denní konzumace vína by se měla skutečně snížit? S mým hlasem pro návrh rozhodně nepočítejte... 


Rodan 

Žádné komentáře:

Okomentovat