Pravidelní čtenáři

sobota 16. května 2020

Dvojí pohled na Starý vrch

Vinařství, které oslavilo teprve páté narozeniny, se dá s klidným svědomím prohlásit za mladé. Vinařství Starý vrch bych však prohlásil spíše za vinařství zavedené, ale chcete-li se držet toho, co vinařství charakterizuje, tak jde o vinařství moderní. Podtrhuje to i zajímavě architektonicky vybudovaný areál vinařství spolu s prostorem pro degustaci vín v Hustopečích, postavený na kombinaci betonu, dřeva a přírodního kamene.
Aktuálně vinařství uvádí, že hospodaří na 11 hektarech vlastních vinic v Hustopečích, nedalekém Strachotíně a Popicích, další hrozny pak dokupuje z vyhlášených viničních tratí v Mikulově a Přítlukách. Výroba vína se opírá o moderní technologie, kde je řízené kvašení a filtrace hotového vína samozřejmostí. Na druhou stranu však ve vinařství respektují tradiční postupy zpracování a školení vína jak v moderních nerezových tancích, tak v tradičních francouzských dubových sudech.
Náhoda tomu chtěla, že jsme se spolu s Jardou dostali v podobnou dobu k vínům z vinařství Starý vrch a měli možnost si naše dojmy z jejich vín porovnat. Zastávám obecně názor, že kromě vín vyloženě špatných, jsou všechna ostatní vína určená svým zákazníkům, každému chutná něco jiného, pro jednoho je dobré víno takové, které třeba druhému nechutná, a naopak. Pokud tedy neochutnáváte víno s někým společně, následně pak jen porovnáváte svůj pohled, může být takový minisouboj docela zajímavý. Tak pojďme na to.

Jak to vidí Jarda:
„Toto vinařství jsem neznal a zatím se na žádných degustacích s jejich víny nesetkal. O to více mě zaujala nabídka mého souseda připojit se k objednávce. Vzhledem k tomu, že on vinařství zná, nechal jsem si doporučit Pálavu a k tomu přidal Veltlín, oba Ryzlinky, Sauvignon, a šestici doplnilo cuveé Starý vrch 2018. Domluvili jsme se na košt tradičně u nás pod borovicí a rozdělili jej na dva večery. Tento večer jsme koštovali první tři vzorky, za týden budeme pokračovat.

Veltlínské zelené 2018 pozdní sběr bylo příjemným začátkem. Ve vůni převládá tropické ovoce a citrusy s lehký dotekem pepře. Typickou hořkomandlovou chuť vyvažuje šťavnatá kyselina. Možná mohlo být té kyseliny ještě trochu vce, ale rok 2018 kyselinám moc nepřál. Přájemný společník na celý večer.


Dalším degustovaným vínem byl Ryzlink rýnský 2018. Lehké suché víno zelenožluté barvy. Ve vůni je aroma meruněk a lipového květu s travnatými tóny. V chuti jsem ocenil projev minerality a příjemné kyselinky, která byla trochu vyšší, než u předchozího Veltlínu, což hodnotím pozitivně. Za mě spokojenost.
Trojici večera doplnila doporučená Pálava 2018. Polosladká Pálava, plná kořenitá vůně s tropickým ovocem a medem, chuť výrazná kořenitá s patrnou dominancí Tramínu. Pohled na vyšší cukernatost se různí. Já si myslím, že k některým odrůdám, a k těm patří právě Pálava, nějaký ten cukr prostě patří. I když jsem už ochutnal povedenou suchou Pálavu od Volaříka, tato mi udělala radost. Zatím jsme neokoštovali všechny objednané vzorky, ale zatím je to na dobré cestě.“
Jak to vidí Rodan:
„Rád objevuji stále nové a nové vinaře, navštěvuji ochutnávky, kde mne občas něco překvapí, při mých pracovních cestách zpravidla navštívím v cílovém městě některou z místních vinoték. V loňském roce jsem takovým způsobem zakoupil do svého pohotovostního archivu dvě lahve různých vín z vinařství Starý vrch. Dostal jsem se k nim až v době korony, kdy milovníku vína nezbývá nic jiného, než sáhnout do zásob a zpříjemnit si večer tím, co doma má.
Měl jsem štěstí na dvě výborná bílá vína, obě z ročníku 2017. Veltlínské zelené v kabinetu a Ryzlink rýnský v pozdním sběru. Veltlínek jsem pochválil. Po vyzdvihovaném ročníku 2015 v pozdním sběru jsem měl docela vysoké očekávání, myslím, že i tento kabinet nezaostal. Možná to bude i tím, že u těchto vín mám rád aromatiku, nejen odrůdovou kořenitost a kyselinku. Takže proč ne, klidně hrušky, lipový květ a marcipán beru, spolu s typickými charakteristikami veltlínu to udělalo dobré víno.
Co se rýňáku týká, opět jsem vyjádřil spokojenost. Dlouhodobě tuto odrůdu vyhledávám, možná preferuji právě ty dospělejší jedince, co mne dostávají svou mineralitou, medovostí a lipovinou, což u tohoto vína spolu s lehkými citrusovými tóny bylo více než patrné. Drobet cukru navíc, ale stále suché víno. Takže výsledná pochvala za povedené víno.“
Rodan

Žádné komentáře:

Okomentovat