Pravidelní čtenáři

úterý 12. května 2020

Portugalsko, výborná vína

Jak jsem se zde zmínil, před časem jsem autem procestoval Portugalsko z Lisabonu vnitrozemím do Albufeiry, zpět po pobřeží nádhernými regiony Algarve a Alentejo. Zbyl mi však jeden velký rest. Pořádně jsem totiž neprozkoumal pověstný vinařský region kolem řeky Douro, o kterém jsem se při mých cestách dozvěděl. To se mi alespoň částečně povedlo na veletrhu Wine Prague, kde se prezentoval velmi talentovaný portugalský vinař Antonio Macanita.


Zážitkem pro mne bylo také setkání s portugalským vínem na poslední galadegustaci společnosti Kupmeto v roce 2019. Celkově byla hodně povedená, pošli jsme s Rodanem většinu stánků a s přítomnými vinaři ze všech koutů světa jsem si zajímavě o jejich vínech popovídali. Pokud bych měl alespoň v krátkosti vzpomenout, co nás zaujalo, tak začnu hned na začátku u stánku s Champagne. Pak následovala skvělá vína z Alsaska. Dále jsme přešli přes Burgundsko a Rhonu a poctivě se věnovali vínům z Bordeaux. Následovala italská vína a až teprve za tím vším jsme narazili na víno z Portugalska.
Jak jsem pochopil z rozhovoru se zástupcem vinařství Quinta da Romaneira, jde o vinařství, které má velmi dlouhou a bohatou historii.  Moc hezky jsme si povídali o presentovaných vínech. Z nabídky jsme ochutnali tři červená vína. Prvním bylo R de Romaneira 2016. Tento rok byl prý plný extrémů. Během dubna a května bylo velmi chladno a spadlo dvojnásobné množství srážek, než je obvyklé. Od července do září pak bylo naopak velké horko a téměř bez srážek. Díky těmto extrémům se podařilo víno mimořádné kvality. Svěží, harmonické, ovocné vůně, nekomplikované víno na běžné pití.
Druhým vzorkem bylo Sino da Romaneira Red 2016. Kvůli srpnovým horkům přestávalo víno dozrávat, a proto začal sběr začátkem září. Naštěstí se objevilo několik milimetrů srážek, vinobraní bylo na několik dní přerušeno a hlavní sběr pokračoval koncem září při ideálních podmínkách. Díky tomuto rozhodnutí se podařilo vyrobit víno vynikající kvality, svěží a elegantní. Víno, které přesně odráží divoký charakter regionu Douro.
Třetím vzorkem bylo Quinta da Romaneira Tinto 2014. Víno je kombinací tradičních ušlechtilých odrůd regionu Douro, svěží a vyvážené s intenzivním ovocným projevem. Divokost spolu s kořenitostí a pevnými tříslovinami, to je typický projev vín z výtečných vinic Romaneira.


Portugalská vína určitě stojí za to objevovat a ochutnávat, a pokud je někde na degustaci uvidíte, věnujte jim trochu času. Vyplatí se to. Při mojí příští návštěvě Portugalska určitě region Douro nevynechám.
Jarda

Žádné komentáře:

Okomentovat