Pravidelní čtenáři

pátek 15. května 2020

Pronikání do tajů německé klasifikace vín na druhý pokus

Jak jsem se zmínil v předešlém textu, napoprvé mi pokus o pochopení německého klasifikačního systému vín na sto procent nevyšel. Nedá se říci, že to bylo marné, ale tady bych vytáhl starou zkušenost, že opakování je matka moudrosti. Zkrátka, chtělo by to, aby mi roztřídění ještě někdo znovu zopakoval.
Náhoda tomu chtěla, že když jsem druhý den dopoledne na akci Wine Prague procházel mezi stánky s vystavenými víny, narazil jsem opět na německá vína. Šlo o stánek vinařství Weingut Schloss Proschwitz, což mne zaujalo. Jejich víno bylo totiž jedním z prezentovaných na včerejší VDP masterclass. Ideální příležitost se zeptat na to, co mi uniklo. Snad ve vinařství ocení můj zájem a pomohou mi, abych konečně proniknul do tajů VDP klasifikace. Měl jsem štěstí, vyšlo to.
Když zástupce vinařství zjistil, že ovládám němčinu, spustil svůj výklad a moc hezky jsme si popovídali. Navíc to doprovodil praktickými ukázkami, byť jsem původně na rozdíl od známých vinařství či značek od tohoto saského vinařství kousek od Míšně mnoho nečekal. O to milejší překvapení bylo vína tohoto vinařství poznat.

Weingut Schloss Proschwitz
Tak jak to tedy s tou VDP klasifikací vlastně je? Zjednodušeně řečeno, systém určuje kvalitu vína podle místa původu („terroir“). Ale aby to nebylo zas tak jednoduché, dělá to ve spojení s dalšími zpřesňujícími kritérii kvality. Úplná novinka to není, inspiruje se přitom klasifikací vína používanou v Bordeaux či Burgundsku.
Klasifikace místa původu, tj. VDP.GUTSWEIN, VDP.ORTSWEIN, VDP.ERSTE LAGE, VDP.GROSSE LAGE definuje základní hodnotu „terroiru“ podle mezinárodnímu principu „Čím blíže původu, tím vyšší je kvalita.“ Sdružení vinařů, kteří tuto klasifikaci zavedli, používá symbol orla na uzávěru láhve. Pokud na to narazíte, máte záruku, že se jedná o velmi kvalitní německé víno z prestižního německého vinařství. Aby to fungovalo, jsou kladeny přísné nároky i na jednotlivé vinaře zapojené do sdružení, kteří jsou vybíráni podle velmi přísných kritérií.
Těším se na další ročník přehlídky Wine Prague, bohužel letos o to v tradičním termínu přijdeme. Pokud na to, co jsem se loni dozvěděl, do té doby nezapomenu, navštívím minimálně jedno z německých vinařství, které se danou klasifikací řídí. A jedno vím jistě. Na podobné degustace budu příště chodit raději soustředěný a odpočatý.
Jarda


Žádné komentáře:

Okomentovat