Pravidelní čtenáři

neděle 24. května 2020

Milan Sůkal, moje terno z tomboly

Pokud se mne někdo zeptá, tak do první ligy v koštu vína jsem před pár lety pronikl v Čejkovicích. Vždy se tam rád vracím, ale přímo magicky mne to táhne ještě kousek dál, na pomezí velkopavlovicka a slovácka, do Podluží. Ani to však ještě není to nejpřesnější určení, neboť celá takto pojmenovaná oblast se nachází v Dolnomoravském úvalu na povodí dolní Dyje a Kyjovky a pokrývá dva okresy Břeclav a Hodonín. Že se tu nikdy nežilo špatně, potvrzují i četné odkazy na počátky osídlení našeho území v době Velké Moravy. Ale zpátky k vínu. Už několik let jezdím za vinaři do Nového Poddvorova, ale zpravidla neminu ani Starý Poddvorov, Dolní Bojanovice a Nechory. Všude tam nacházím výborná vína a díky osobním vazbám si mám možnost o víně s lidmi, kteří ho dělají, krásně popovídat.
Při našem prodlouženém moravském víkendu začátkem letošního března jsme si dopřáli výstup po 160 schodech na třicetimetrovou rozhlednu Na Podluží nad Novým Poddvorovem. Stáli jsme tam všichni společně s Danou, Týnou, Janie a Evženem na vrchní plošině a rozhlíželi se po krajině. Všude kam oko dohlédlo se táhly vinice, kolem nich byla jako korálky roztroušena stavení s vinnými sklípky, o kus dál se nabízely přitažlivé výhledy na Pálavu a Lednicko-valtický areál, v dálce vrcholky Malých Karpat a snad i českých a slovenských Bílých Karpat nebo Chřibů. No není tu krásně?

Při návštěvách novopoddvorovských vinařů nikdy neopominu vinařství Milana Sůkala. Založil ho v devadesátých letech otec Miloslav, posléze převzal syn Milan, kolem vinařství a malého penzionu se však motají i další členové rodiny. Za vlajkové lodi vinařství osobně považuji Pinot Noir a Rýnský ryzlink. Ale výborný je i Merlot, Chardonnay a případná červená cuvéečka. Vína produkují výhradně z vlastních hroznů z viničních tratí Krásná hora, Kukvička, Remíz a Stará hora. Nově teď vysadili révu i na jihozápadní trati Podkovné, odkud sklízí první úrody pro výrobu vína. Zajímavostí je, že kromě nerezových tanků a dubových sudů ve vinařství využívají i keramické nádoby s vychvalovanými mikrooxidačními vlastnostmi.
Mám teď v hlavě ještě hodně čerstvé dojmy z ochutnávky Sůkalovic rýňáku z ročníku 2017. Jde o řadu „Terroir“, hrozny z obce Lužice, vinařské trati Na stráni, v pozdním sběru. Po nalití do sklínek mne zaujala krásná zlatožlutá barva, vždy mne to sluníčko ve víně už od pohledu zahřeje. Další vjem byla intenzivní vůně, která se linula po pokoji, aniž bych musel strkat můj nos za hranu skleničky. Lipový květ s medovými tóny, trocha citrusů a sušených meruněk, nedalo se tomu pokušení dlouho odolávat. V chuti bych k tomu všemu přidal i klasickou minaralitu, co z rýňáků dělá krále vín. Navíc dlouhá dochuť. Rád podléhám podobným zážitkům…
Se jménem Milan Sůkal mne pár let spojuje ještě něco. Na otevřených sklepech v Novém Poddvorově pravidelně podstupujeme pokušení, ale možná spíš jen podporujeme organizaci této příjemné akce tím, že si zakoupíme několik lístků do tomboly. Nikdy nic po celou dobu nevyšlo, kromě roku 2013. Vytáhli mé šťastné číslo a bral jsem jednu z finálových cen. Skleněný demižon ve tvaru vinného hroznu naplněný Rulandou šedou od Milana Sůkala. To bylo slávy…

Radost by byla úplná, jen pokud bych ten večer už neměl vína po celodenní ochutnávce tak akorát. Vzal jsem demižon do náruče jako mimino, odnesl k mému autu a opatrně položil naležato do kufru. Jenže, neposlouchal, během noci asi zlobil a vyváděl. Ráno jsem s hrůzou zjistil, že z nepochopitelných důvodů z něho vyjel korkový špunt a dobrý litr vína z demižonu vytekl. Holt za blbost a rozjitřený stav mysli se platí.
Zašel jsem se pak před odjezdem do vinařství k Sůkalům rozloučit. Ještě jednou jsem poděkoval za výhru v tombole a smutně vyprávěl, jak jsem s vínem dopadl. Milan Sůkal se zachoval jako frajer. Víte co? Tak sem s tím přijďte, já vám to doplním… Nečekal jsem to, o to větší byla radost, když jsme pak doma zaslouženou výhru po několik večerů se ženou popíjeli. Od té doby slaví vinařství Milan Sůkal jeden úspěch za druhým, jejich vína jsou čím dál lepší, jeden zážitek z krásného vína u mne překrývá ten předchozí, ale na to jedno víno ve skleněném demižonu, vyhraném v tombole, nikdy nezapomenu.
Rodan

Žádné komentáře:

Okomentovat