Pravidelní čtenáři

sobota 9. května 2020

Sladká Provence

Několikrát za život se mi poštěstilo podívat na jihovýchod Francie, kde se od nepaměti daří pěstovat parádní hrozny a z nich pak vyrábět dobrá vína. Naposledy jsem v roce 2010 jako host konference MIPIM na pár dní navštívil přímořské letovisko Cannes. Oproti předchozím cestám do Provence, které spočívaly spíše v průjezdu krásným územím a v obdivování pamětihodností, jsem tentokrát strávil pár dní na jednom místě.  Vzal jsem to proto jako ideální příležitost poznat Provence z trochu jiné strany. Pohledem přes víno.
Jak jsem se již zmínil, tento vinařský region se nachází na jihovýchodě Francie, rozprostírá se podél Azurového pobřeží od Nice na východě po Marseille na západě. Severozápadně od jeho hranic leží vinařské oblasti Languedoc a Rhône. Mnoho zdrojů zahrnuje do vinařského regionu Provence i ostrov Korsiku, který se sice nachází 160 km jihovýchodně od pobřeží, ale přesto se zde vyskytuje, co se vína týče, mnoho podobného. Někdy je klasifikace regionů pro pěstování a výrobu vína ve Francii naopak hrubší, přičemž je Provence spolu s Languedoc-Roussillon často nazývána také jen Midi.
Vína odtud mi chutnají, je to jednak dáno čarovným kouzlem této části země, jednak krásným podnebím ideálním pro vinohradnictví. Středomořské podnebí se totiž vyznačuje mírnou zimou, vlhkým jarem, horkým létem a dlouhým, slunným podzimem. Já jsem tu byl v březnu a byl jsem překvapen, když jsem ještě z téměř zimní Prahy přijel už do rozkvetlého jara, teplého slunce spojeného s lehkým oblečením. Na koupání to ještě nebylo, ale počasí bylo přímo ideální na procházky starým městem na Suquet, po živé promenádě nebo podél moře.

Při úvodního pozvání na vína z Provence nesmím ani zapomínat na tradici pěstování vína. Jde totiž o jednu z nejstarších vinařských oblastí Francie, kde Řekové vysadili vinice již v 6. století před naším letopočtem. Je docela možné, že zde ještě dávno před nimi pěstovali víno i Galové. Název regionu je odvozen od Římanů, kteří zde založili "Provincia Romana" a dodávali odtud víno do Říma. Legionáři, odcházející čestně do výslužby, zde pak dostávali malý pozemek, který obvykle využili na pěstování a výrobu vína.
Řada vinic, které se v Provence nachází musela být znovu obnovena, velké plochy byly zničeny v 19. století révokazem. Jak je obvyklé v jižní Francii, jsou k pěstování povoleny jen vybrané odrůdy, včetně mnoha místních, z nichž některé jsou již velmi vzácné. Nejvýznamnějšími odrůdami jsou Barbaroux (Barbarossa), Cabernet Sauvignon, Calitor, Carignan, Cinsaut, Clairette, Grenache Blanc, Grenache Noir, Mourvedre, Rolle, Semillon, Syrah, Tibouren a Ugni Blanc.
Provence je známa svými svěžími a ovocitými růžovými víny, zejména z apelací Côtes de Provence, Coteaux d'Aix en Provence a Coteaux Varois. Jako obdivovatel vína jsem znal především apelaci Bandol AOC, která se nachází nejjižněji v celém regionu, téměř na středomořském pobřeží. Vinice Bandolu jsou vysázeny terasovitě na neúrodných vápenitých, křemencových půdách, což představuje věčný boj proti erozi půdy a vyžaduje hodně ruční práce. Zdejší vína patří do elitního klubu velkých vín z Francie.
Polovina růžových vín vyrobených ve Francii pochází z Provence a 80 % vín vyrobených v Provence je růžových. Růžová vína tvoří více než polovinu celkové produkce, červená vína představují 40 %, a bílá vína pouze 10 %. 

Při procházkách v Cannes jsem nemohl minout staré město, odkud vedly strmé uličky a křivolaká schodiště na kopec Suquet, nepřehlédnutelný z procházek po promenádě s festivalovým a kongresovým palácem. Než jsem si večer sedl na hradby před muzeem Castre, nedalekou věží a kostelem, odkud jsem se díval na nasvícený přístav, ochutnal jsem v jedné z vinoték sklenku růžového. Pro mne to byla sázka do loterie, navíc si za to nechali dobře zaplatit, ale navštívit Provence a nedat si doušek růžovky, s tím bych se doma chlubit nemohl. Chutnalo. Do poznámek jsem si napsal, že mělo lososově růžovou barvu se zářivými odlesky a čistou intenzivnější vůni lesního ovoce, kde převládaly ostružiny a lesní jahody. Ale rozhodně to nebyla žádná ulepenina, víno bylo šťavnaté, středně plné s elegantní kyselinkou a se středně dlouhou dochutí.
Rodan

Žádné komentáře:

Okomentovat