Pravidelní čtenáři

sobota 20. června 2020

První ze Sylvánů, před kterým poklekám

Je to někdy náhoda, která vám předhodí do cesty zážitek ze světa vín, který byste v tu chvíli nečekali. Potřebovali jsme s Lindou domluvit plánovanou degustaci chorvatských vín, našla se dvouhodinová díra v programu, byli jsme kousek od Benediktské ulice na Starém městě a oblíbené vinotéky Víno-klubu… Pokud nevíte, jak to tam chodí, jde primárně o e-shop s dobrými víny a těch pár míst k sezení je spíš na ochutnání z vybraných lahví, abyste si mohli vybrat a objednat. Přechutnávali jsme vzorky bílých a růžových vín z lahví, které byly ten den otevřené na baru, vše moc chutnalo, dobře se domlouvalo, co bylo třeba.

Poté, co nastal čas se přesunout na další schůzku, jsme uhradili, co jsme vypili, a měli se k odchodu. Slovo dalo slovo a slečna na baru se pochlubila, že Víno-klub dnes slaví své třinácté narozeniny. Popřáli jsme, proč ne, hezké prostředí, příjemná obsluha, skvělá vína… Tak abyste od nás odcházeli s dobrým pocitem, pojďme si ještě spolu připít. Kdo by odolal?


Slečna vytáhla z chladničky lahev Sylvánského zeleného. Už jsem si ho prvně všiml v nabídce, ale jednak byl dvojnásobně dražší než ostatní vzorky, ale především sylván je pro mne vždy sázka do loterie. Kromě jednoho sylvánu z vinařství Volařík ve výběru z hroznů, ročník 2018, který mi moc chutnal, jsem zatím narážel spíš na průměrné vzorky s vyšší kyselinkou, byť s atraktivními tóny citrusů, zelených jablek a banánů. Nechal jsem si teď od oslavence nalít degustační vzorek tohoto sylvánu z lahve s atraktivní etiketou s výrazným názvem „Jesus“.


Znáte vinařství Tomáše Krista? Pochází ze Slovácka, sídlo vinařství je v Miloticích u Kyjova. S víny od Krista se potkávám už řadu let, na regálech ho nemůžete minout. Výrazné etikety parafrázující jeho příjmení. Pro mne tedy lehce starosvětsky kolotočárské, ale patrně si své zákazníky nalézt dokáže. Vinařství vyrábí přívlastková vína za pomoci moderních technologických postupů z hroznů z vlastních vinic.

Na kolekci označenou „Jesus“ jsem vlastně narazil poprvé. Vinařství Krist do ní zařazuje svá nejšpičkovější vína, která byla vybrána z celé produkce daného ročníku, a to v počtu maximálně dvě vína ročně. Šanci mají vína, která v sobě mají autenticitu dané odrůdy, chuť, barvu a buket. Pečlivý výběr se jim pak odvděčuje tím, že vína z této řady vozí z tuzemských i zahraničních soutěží mnohá ocenění.

Proč mne ochutnávaný vzorek Sylvánského zeleného tak zaujal? Suché víno z ročníku 2017 v pozdním sběru ze slováckých hroznů z Milotic krásně vonělo. Určitě po květinách, ale ne lacině na první dobrou, spíš jemně, abyste se nechali postupně podmanit a poté, co vás lapí, na vás nasadí co nejintenzivnější útok. V chuti jsem pak hledal charakteristické citrusy či jablka, ale tady se zase spíš vyskytovaly jemné tony, pokud si mám vybrat, přikláněl bych se k šťavnatým rynglím.

Pro mne je zásadní, zda si po jedné vypité skleničce řeknu o nalití další, nebo raději hledám rozmanitost vůní a chutí v další lahvi jiného ochutnávaného vína. Myslím si, že se tento Sylván zelený Kristovi moc povedl, je plný a zanechává charakteristickou stopu. Určitě mne jeho víno nenudilo, dokázal bych si ho užít celou lahev.

Rodan

Žádné komentáře:

Okomentovat